W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowoczesne dworce w Wielkopolsce w budowie

30.04.2020

Jeszcze w tym roku przyjmą pierwszych podróżnych budowane obecnie Innowacyjne Dworce Systemowe w Pobiedziskach Letnisku oraz Biskupicach Wielkopolskich.

Dworzec w Biskupicach Wielkopolskich - wizualizacja

Prace, które rozpoczęły się na początku tego roku na obydwóch budowach są bardzo zaawansowane. Wykonano fundamenty budynków wraz z ich izolacją termiczną oraz przeciwwilgociową, prace konstrukcyjne związane ze wzniesieniem konstrukcji dworców oraz stalowej wiaty. Zakończono prace przy pokryciu dachowym oraz budowę ścianek działowych. Zaawansowane są również roboty związane z wykonaniem przyłączy do budynków. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem urządzeń oraz roboty wykończeniowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsi podróżni skorzystają z tych nowoczesnych dworców na przełomie lata i jesieni tego roku.

- Na inwestycjach w ramach Programu Inwestycji Dworcowych zyskują nie tylko duże miasta, ale także mniejsze miejscowości. Mamy obowiązek dbać o komfort i bezpieczeństwo podróżnych w każdym zakątku kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

- Dworce Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to kolejne dworce w województwie wielkopolskim realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Te dwa obiekty to tzw. Innowacyjne Dworce Systemowe, realizowane według autorskiego pomysłu PKP SA. W założeniu mają być one dworcami dostępnymi dla wszystkich pasażerów, nowoczesnymi, komfortowymi i przyjaznymi środowisku – podkreśla  Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP SA. 

 

Dworce w Pobiedzisku Letniskach i Biskupicach Wielkopolskich są realizowane w trybie Projektuj i buduj, w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Powstają one w rejonie węzłów przesiadkowych. Budynki posiadają prostą formę architektoniczną. Zasadniczo składają się one z wiaty, pod którą zlokalizowano dwa mini pawilony mieszczące część pasażerską oraz komercyjną. Dominantą nowych budynków dworcowych jest wieża zegarowa. W części pasażerskiej będzie mieścić się niewielka poczekalnia oraz toalety ogólnodostępne. Pod wiatą, na obu jej końcach, zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Oprócz nowoczesnej i prostej formy architektonicznej dworce będą posiadały wiele usprawnień. Z racji tego, że są budynkami parterowymi już przy ich projektowaniu wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne, które mogłyby stanowić przeszkodę dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tego każdy z nich będzie posiadał oznakowania w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz. Oprócz waloru szerokiej dostępności Innowacyjne Dworce Systemowe to również budynki bezpieczne. Zostaną na nich zamontowane systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także detekcji pożaru. Ułatwieniem dla podróżnych będą również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.

Dworce realizowane w formule IDS to również dworce proekologiczne. Na dachu budynków zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp, która wytworzy około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców). To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie na dworcach pomp ciepła do ogrzewania budynków, a także systemu BMS (Building Management System). System ten będzie na bieżąco monitorował zużycie mediów oraz pozwoli maksymalnie ograniczać ich zużycie. Proekologiczne będzie również oświetlenie dworca, które jest energooszczędne (LED) i będzie załączać się tylko przy pomocy czujników obecności współpracujących z czujnikami natężenia światła. Na podobnej zasadzie będą funkcjonowały klimatyzacja i ogrzewanie budynków. Tego typu rozwiązania wpłyną korzystnie nie tylko na koszty utrzymania obiektów, ale również ograniczą ich negatywny wpływ na środowisko do minimum.

W otoczeniu budynków uporządkowane zostaną tereny zielone oraz ułożona będzie nowa nawierzchnia z płyt betonowych i kostek brukowych z wkomponowanymi w nią ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych.

Budowa nowych dworców Pobiedziskach Letnisko oraz w Biskupicach Wielkopolskich to odpowiednio koszt prawie 4,5 mln złotych oraz 4,4 mln złotych. Obydwie inwestycje są finansowe ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W województwie wielkopolskim PKP SA w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 wybuduje bądź przebuduje łącznie 13 dworców kolejowych. Dwa z nich, czyli Poznań Garbary i Poznań Zachodni, zostały już udostępnione po modernizacji. W kwietniu PKP SA ogłosiła przetargi na wybór wykonawcy prac budowlanych dworców: Kobylnica, Palędzie oraz Trzemeszno.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}