W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O kampanii

EUROPEJSKI TYDZIEŃ MOBILNOŚCI / (European Mobility Week  (do 2021 roku promowany w Polsce pod nazwą Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu) to kampania zainicjowana przez Dyrekcję Generalną Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu (DG MOVE) oraz Dyrekcję Generalną ds  Środowiska (DG ENVI). Organizowana jest od 2002 roku i rozwija się zarówno w UE, jak i w innych krajach świata.

cid:image001.png@01DBE1DB.E88688E0

ETM odbywa się corocznie w dniach od 16 do 22 września. Główny cel kampanii to zachęcanie władz lokalnych, NGO oraz podmiotów gospodarczych do wprowadzania i promowania zrównoważonych form mobilności. Organizowane wydarzenia mają motywować mieszkańców do rezygnacji z przemieszczania się samochodem, szczególnie w przypadku małych odległości, na rzecz innych sposobów, takich jak np. transport publiczny, rower czy poruszanie się pieszo. Na koniec – 22 września – przypada Dzień bez Samochodu.

Ze względu na popularność kampanii wśród JST oraz znaczne zainteresowanie mediów, ETM jest traktowany przez KE za siłę napędową zrównoważonej mobilności w Europie i poza nią.

Na poziomie europejskim ETM koordynowany jest przez Sekretariat Europejski, który zajmuje się przygotowaniem materiałów informacyjnych dotyczących corocznego tematu oraz promocją wydarzenia przy współpracy z DG MOVE oraz z siecią przedstawicieli krajowych. Wszystkie informacje publikowane są na stronie: https://mobilityweek.eu/

W Polsce koordynacją kampanii od 2017 zajmuje się Ministerstwo Infrastruktury. Od koordynatorów krajowych oczekuje się mobilizowania władz lokalnych i regionalnych do organizacji obchodów ETM, promowania idei kampanii, weryfikacji tłumaczenia materiałów promocyjnych, weryfikowania i akceptowania rejestracji udziału podmiotów samorządowych.

Przedstawiciele władz lokalnych rejestrują swój udział na stronie: https://mobilityweek.eu/register-for-mobilityweek/. Dla podmiotów z Polski przeznaczona jest specjalna zakładka w języku polskim: https://registration.mobilityweek.eu/login.php?lang=pl.

Polskie władze samorządowe są zaangażowane w organizację kampanii od samego początku. W ciągu minionych lat ponad 500  jednostek samorządu terytorialnego z Polski brało udział w ETM, wykorzystując to narzędzie do rozpowszechniania idei aktywnej, multimodalnej mobilności.

Od 2017 r. Polska corocznie zajmuje wysokie (trzecie/czwarte) miejsce w rankingu najbardziej zaangażowanych państw UE pod względem ilości zarejestrowanych uczestników.

cid:image008.png@01DBE1DE.A6BB8CA0

Polskie miasta (Wrocław, Gdynia, Jaworzno) znajdowały się wśród finalistów europejskich konkursów powiązanych z ETM (EUROPEANMOBILITYWEEK Award, Award for Sustainable Urban Mobility Planning, EU Urban Road Safety Award). Nagrodę za najlepszą „MOBILITY ACTION” zorganizowaną w roku 2022 otrzymała Metropolia GZM.

cid:image009.png@01DBE1DE.A6BB8CA0

Do ETM można jednak dołączyć na wiele sposobów, nie tylko w czasie samej kampanii odbywającej się corocznie w dniach 16-22 września.  Poza władzami samorządowymi,  pozostałe podmioty, tj. osoby fizyczne, firmy, organizacje, instytucje, stowarzyszenia czy fundacje, mają możliwość włączenia się w akcję ETM przez cały rok.  Działanie to może być ograniczone do konkretnego dnia lub trwać przez kilka tygodni/miesięcy (dowolne terminy  w ciągu całego roku).

Należy wówczas zgłosić tzw.  DZIAŁANIE NA RZECZ MOBILNOŚCI  - MOBILITYACTION, związane z inicjatywami na rzecz zrównoważonej mobilności,  na stronie: http://mobility-action.mobilityweek.eu/login.php. Rejestracja przebiega w języku angielskim.

ZASADY REJESTRACJI takich działań  wyjaśniono na stronie https://mobilityweek.eu/register-a-mobilityaction/ , m.in.

  • akcja musi promować zmianę zachowań w kierunku bardziej zrównoważonej mobilności miejskiej;
  • podejmowane działania powinny mieć charakter promocyjny, a nie techniczny (tj. same innowacje techniczne nie będą uwzględniane);
  • organizacja promująca zarejestrowaną akcję nie może być zaangażowana w produkcję lub promocję jakichkolwiek produktów, działań lub wydarzeń, które są potencjalnie szkodliwe dla obywateli;
  • osoby rejestrujące akcję muszą mieć ukończone 18 lat.

Ostateczną decyzję w sprawie publikacji informacji podejmuje bezpośrednio Sekretariat Europejski ETM.

{"register":{"columns":[]}}