O współpracy polsko-indyjskiej w dziedzinie lotnictwa
15.01.2019
W dniach 14 – 16 stycznia 2019 r. wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild przewodniczy polskiej delegacji do Indii. Wiceminister Wild spotkał się z ministrem lotnictwa cywilnego, handlu i przemysłu Republiki Indii Suresh Prabhu. Po spotkaniu delegacje podpisały Memorandum o porozumieniu dotyczące promocji współpracy w dziedzinie lotnictwa cywilnego. Wiceminister uczestniczył także w odbywającym się w Mumbaju Globalnym Szczycie Lotnictwa.
Jest to pierwsza w historii wizyta przedstawiciela kierownictwa Ministerstwa Infrastruktury w Indiach.
Rozmowy między delegacjami Polski i Indii dotyczyły współpracy dwustronnej w obszarze lotnictwa cywilnego, w tym planowanego uruchomienia połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT z Warszawy do New Delhi. Wiceminister Wild przedstawił koncepcję budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Polski, a minister Prabhu poinformował o działaniach podejmowanych przez rząd Indii w celu sprostania wyzwaniom związanym z dynamicznym rozwojem lotnictwa w Indiach. Poinformował także o podejmowanych działaniach w celu realizacji koncepcji Transportu lotniczego dla wszystkich („Flying for All”).
Wiceminister Mikołaj Wild uczestniczył również w sesji ministerialnej Globalnego Szczytu Lotnictwa (Global Aviation Summit). W swoim wystąpieniu podkreślił, że Polska wychodzi naprzeciw wyzwaniom, jakimi są ograniczenia w zakresie przepustowości i rosnące oczekiwania pasażerów, oraz że modernizuje infrastrukturę związaną z żeglugą powietrzną i zamierza budować i rozbudowywać infrastrukturę lotniskową.
Indie są drugim po Chinach najludniejszym państwem na świecie. Mieszka w nich prawie 1,4 miliarda mieszkańców. Wraz ze wzrostem dochodów i zamożności mieszkańców, wzrasta również liczba osób, które korzystają z transportu lotniczego – zarówno w celach biznesowych, jak i turystycznych.
Gospodarze szczytu przywołują prognozy, zgodnie z którymi rynek transportu lotniczego w Indiach z 200 mln pasażerów obecnie wzrośnie pięciokrotnie do 1 miliarda pasażerów w perspektywie najbliższych 20 lat. Rodzi to określone wyzwania, zarówno prawne, organizacyjne, jak i infrastrukturalne (tak dla portów lotniczych, jak i przestrzeni powietrznej).