W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obejście Węgierskiej Górki oddane do ruchu

22.10.2025

Kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S1 Przybędza - Milówka, która wyprowadza ruch tranzytowy z centrum Węgierskiej Górki. W ramach 8,5 km trasy powstały dwa dwunawowe tunele drogowe o łącznej długości 1,8 km. Inwestycję położoną w województwie śląskim zrealizowało za 1,38 mld zł konsorcjum Grupy Mirbud i Prywatnej Spółki Akcyjnej „Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż".

Obejście Węgierskiej Górki oddane do ruchu
— Budowa drogi ekspresowej S1 to inwestycja, na którą mieszkańcy regionu i kierowcy czekali od lat. Trasa ta przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz usprawnienia komunikacji w kierunku granicy państwa ze Słowacją. Projekt zakładał maksymalne ograniczenie integracji w istniejącą zabudowę i środowisko naturalne, a trasa została wkomponowana w krajobraz górski, zachowując walory turystyczne regionu, wpisując się w długofalowy rozwój komunikacji w Beskidzie Żywieckim — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


S1 Przybędza – Milówka została wybudowana w nowym śladzie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Na odcinku 4,8 km kierowcy mogą korzystać z 2 jezdni po 2 pasy ruchu, natomiast na 3,7 km fragmencie do dyspozycji mają 1 jezdnię z 2 pasami ruchu.

Budowa nowej trasy w trudnych warunkach geologicznych wymagała zastosowania zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych. W ramach budowy obejścia Węgierskiej Górki powstały dwa dwunawowe tunele. Pierwszy z nich, o długości ok. 830 m, przebija masyw Baraniej Góry, natomiast drugi, o długości ok. 1000 m, poprowadzony został przez Białożyński Groń. Każdy z nich składa się z dwóch niezależnych naw – osobno w kierunku Żywca i Zwardonia. Tunele wykonano metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Górnicza), która pozwala dostosować technikę drążenia i obudowy tunelu do zmiennych warunków geologicznych. W górskich partiach Beskidu Żywieckiego, gdzie górotwór jest niejednorodny i narażony na zmienne naprężenia, metoda ta gwarantuje wysoką stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo prowadzenia prac. Tunele wyposażono w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak np. sieć kamer i czujników do bieżącej kontroli warunków wewnątrz obiektów, a także system odwodnienia i wentylacji. Nadzór nad ruchem w tunelach sprawuje obsługa pracująca w nowoczesnym Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce. Oprócz tuneli kluczowe są także estakady prowadzące drogę nad dolinami potoków, terenami zabudowanymi i trudnymi odcinkami górskiego terenu.

W ramach inwestycji wybudowano ponadto dwa węzły drogowe – Przybędza i Milówka, pięć estakad (o długości od 500 do 942 m) oraz trzy mosty o łącznej długości 2,3 km. Nawierzchnia drogi została częściowo wykonana z asfaltu cechującego się wytrzymałością i odpornością na odkształcenia, natomiast w tunelach kierowcy będą mogli poruszać się po jezdniach wykonanych z betonu cementowego.

Budowa odcinka S1 Przybędza – Milówka stanowi fragment trasy łączącej autostradę A1 w Pyrzowicach z granicą państwa w Zwardoniu. Jego ukończenie nie tylko poprawia bezpieczeństwo i komfort podróży, ale także wspiera rozwój gospodarczy regionu oraz podnosi atrakcyjność turystyczną Beskidu Żywieckiego.

Na trasie z Mysłowic do Bielska-Białej realizowane są 4 zadania:

  • Mysłowice Kosztowy – Bieruń (9,9 km),
  • Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia (5,2 km),
  • Oświęcim – Dankowice (15,8 km). Odcinek Oświęcim – Brzeszcze udostępniono do ruchu 25 sierpnia 2025 r.,
  • Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,8 km).

Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości. W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części droga ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, kierowcy będą mieli do dyspozycji bezpieczną i wygodną drogę ekspresową o długości ponad 133 km.

Z chwilą oddania do ruchu obejścia Węgierskiej Górki, obecny fragment DK1 Przybędza - Milówka straci status drogi krajowej i zgodnie z obowiązującymi przepisami przejdzie w zarząd Województwa Śląskiego.

Trasa stanowiąca kręgosłup drogowy województwa śląskiego jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przedłużeniem S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalité.

{"register":{"columns":[]}}