W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 z umową na projekt budowlany

17.12.2020

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 17 grudnia 2020 r. umowę na projekt budowlany dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 6 km. Inwestycja jest planowana do realizacji w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 z umową na projekt budowlany - infografika
 - Dotrzymujemy słowa. Dzięki realizacji Programu budowy 100 obwodnic ruch pojazdów, zwłaszcza ciężarowych, jest wyprowadzany poza obszary zabudowane. Oznacza to nie tylko czystsze powietrze, ale przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców. – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Obwodnicę za kwotę 1,54 mln zł zaprojektuje szczecińska firma DiM. W zakres umowy wchodzi wykonanie badań podłoża oraz przygotowanie projektu budowlanego i projektów wykonawczych. Przebieg drogi został określony w wydanej w 2012 roku decyzji środowiskowej, która dotyczyła również położonej na północ obwodnicy Przecławia i Warzymic. Wykonawca będzie miał 15 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego, następnie zostanie uzyskana decyzja ZRID. Ogłoszenie przetargu na budowę drogi planowane jest w 2023 roku.

- Obwodnica Kołbaskowa stanie się początkiem przyszłej Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Inwestycja wpisuje się więc w spójny system transportowy, który budujemy na Zachodnim Pomorzu – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.  

 

DK13 łączy granicę polsko-niemiecką w Rosówku z autostradą A6 i centrum Szczecina. Obwodnica Kołbaskowa to kolejny element realizacji nowego przebiegu tej drogi. Wraz z biegnącą od autostrady A6 do Szczecina obwodnicą Przecławia i Warzymic inwestycja ta umożliwi całkowite wyprowadzenie pozamiejskiego odcinka tej drogi poza obszary zabudowane. Obwodnica Kołbaskowa rozpocznie się kilkaset metrów od granicy polsko-niemieckiej. Droga ominie od wschodu miejscowość Kołbaskowo i włączy się w nowy węzeł drogowy Szczecin Zachód, który przewidziany jest do realizacji w ramach obwodnicy Przecławia i Warzymic. Obwodnica Kołbaskowa będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główną ruchu przyspieszonego) o długości 6 km. 

Program budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim

W ramach programu obwodnicowego w województwie zachodniopomorskim powstanie łącznie 9 obwodnic o łącznej długości 47,3 km i szacowanej wartości 1,2 mld zł:

  • Obwodnica Człopy w ciągu drogi krajowej nr 22,
  • Obwodnica Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31,
  • Obwodnica Kołbaskowa w ciągu drogi krajowej nr 13,
  • Obwodnica Rusinowa w ciągu drogi krajowej nr 22,
  • Obwodnica Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20,
  • Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 20,
  • Obwodnica Szwecji w ciągu drogi krajowej nr 22,
  • Obwodnica Wałcza w ciągu drogi krajowej nr 22,
  • Obwodnica Złocieńca w ciągu drogi krajowej nr 20.

 

Spośród dziewięciu obwodnic przewiedzianych do realizacji w ramach tego Programu na Pomorzu Zachodnim dwie są już na etapie przetargu na zaprojektowanie i budowę (obwodnice Gryfina i Szczecinka). Dla obwodnic na DK22 – Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Człopy umowy na dokumentację zostały zawarte w czerwcu, natomiast dla obwodnic  Stargardu i Złocieńca na DK20 w lipcu 2020 roku.

***
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

{"register":{"columns":[]}}