Obwodnica Łomży w całości oddana do ruchu
02.10.2025
Kierowcy mogą już w pełni korzystać z dwujezdniowej obwodnicy Łomży w ciągu trasy S61. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła do ruchu drugą jezdnię w stronę Suwałk. Tym samym w ekspresowym tempie można pokonać polską, liczącą ponad 310 km część korytarza transportowego Via Baltica od Warszawy do Budziska na granicy z Litwą.
Od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno obwodnica ma długość niemal 13 km. Dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej, po dwa pasy ruchu, plus pas awaryjny przystosowane są do ruchu pojazdów ciężkich, o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 ton. W ramach zadania wybudowane zostały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród oraz Łomża Północ.
Istotnym elementem trasy jest most o długości 1205 metrów nad Narwą i terenami zalewowymi tej rzeki. Jest to najdłuższa konstrukcja mostowa w województwie podlaskim.
Oprócz jezdni głównej powstała infrastruktura towarzysząca, w tym dodatkowe jezdnie, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, urządzenia ochrony środowiska, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz przejścia dla zwierząt. W ramach tej inwestycji powstaje również 7 km odcinek DK64. Jeszcze w tym roku oddany do ruchu zostanie 3 km fragment od węzła Łomża Północ do Marianowa, a w przyszłym roku 4 km odcinek od Marianowa do Elżbiecina. Pierwsza jezdnia obwodnicy Łomży została oddana do ruchu we wrześniu 2024 r.
S61 jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica łączącego kraje bałtyckie: Litwę, Łotwę i Estonię z Warszawą i dalej poprzez polski układ autostrad i dróg ekspresowych z Europą Zachodnią. To także element dwóch korytarzy europejskiej sieci transportowej TEN-T: Morze Północne - Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie.
Obwodnica Łomży, odcinek Łomża Zachód – Kolno jest częścią realizacji drogi ekspresowej S61 Łomża Zachód – Stawiski. Inwestycja została objęta dofinansowaniem ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 (POIiŚ) w wysokości 440,4 mln zł. Dofinansowanie II fazy projektu, odcinka Łomża Zachód – Kolno, ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) wyniosło 245,9 mln zł.