Powrót

Obwodnica Wąchocka coraz bliżej

15.12.2025

Jeszcze w tym roku planowane jest udostępnienie kierowcom pierwszego odcinka obwodnicy Wąchocka o długości 4 km. Dwujezdniowa trasa w ciągu drogi krajowej nr 42 jest realizowana jako droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym). Oddanie do ruchu całej inwestycji o długości 11,7 km jest planowane w 2026 r.

Obwodnica Wąchocka coraz bliżej
— Dzięki inwestycji, na którą mieszkańcy i kierowcy czekali wiele lat, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z centrum Wąchocka, przez co poprawi się bezpieczeństwo i komfort życia. Łatwiejsza będzie również obsługa ruchu turystycznego na słynącym z zabytków i atrakcji terenie. Równocześnie znacznie skróci się czas podróżowania drogą krajową nr 42 łączącą między innymi drogę ekspresową S7 w Skarżysku-Kamiennej ze starachowicką strefą przemysłową i z drogą krajową nr 9 w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i Podkarpacia — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. 


W ramach inwestycji zrealizowanych zostało jedenaście obiektów mostowych, cztery przepusty i cztery skrzyżowania, w tym trzy z sygnalizacją świetlną. Obwodnica biegnie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. To właśnie 4-kilometrowy odcinek, stanowiący obejście Wąchocka zostanie oddany do użytkowania w pierwszym etapie. W drugim etapie otwarty zostanie pozostały fragment obwodnicy biegnący po północnej stronie obecnej DK42, do skrzyżowania z jej nowym, dwujezdniowym przebiegiem w Wielkiej Wsi.

Etapowanie wprowadzania stałej organizacji ruchu wynika z konieczności dodatkowego zabezpieczenia podłoża na półkilometrowym fragmencie trasy głównej, na którym stwierdzono występowanie zjawisk krasowych. To fragment na odcinku omijającym Parszów, na którym przeprowadzone zostały szczegółowe badania geologiczne, a w oparciu o ich wyniki opracowany został projekt zabezpieczenia podłoża gruntowego. Zgodnie z dokumentacją wykonawca przeprowadził odwierty w ok. 900 punktach, a następnie kilkukrotne iniekcje pod ciśnieniem z użyciem specjalnego zaczynu cementowego. Na tak zabezpieczonym podłożu ułożony został specjalny materac geosyntetyczny. Dopiero to pozwoliło na rozpoczęcie prac przy konstrukcji drogi wykonanej już na pozostałych odcinkach obwodnicy. Zakończenie całej inwestycji będzie możliwe po wykonaniu wszystkich robót na wspomnianym, półkilometrowym fragmencie.

Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie Projektuj i buduj z unijnym dofinansowaniem ze środków z Krajowego Planu Odbudowy.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}