Obwodnice Gostynia i Koźmina Wielkopolskiego wkrótce zostaną oddane do ruchu
10.12.2025
Wielkopolska zyska dwie obwodnice - już wkrótce obwodnice Gostynia i Koźmina Wielkopolskiego zostaną oddane do ruchu. Poinformował o tym na briefingu wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15, czyli prawie 6 km nowej drogi, zostanie otwarta 19 grudnia 2025 r., a obwodnica Gostynia w ciągu DK12, mająca ponad 17 km, zostanie udostępniona kierowcom 12 grudnia 2025 r. Obydwie zostały wybudowane w formule „Projektuj i buduj”.
Obwodnica Gostynia
Droga omija miejscowość Gostyń po północnej stronie. Początek odcinka rozpoczyna się po zachodniej stronie wsi Gola, następnie biegnie w kierunku północno-wschodnim i przecina istniejącą drogę wojewódzką nr 434 na węźle Gostyń. Następnie droga biegnie w kierunku południowo-wschodnim i na węźle Piaski, na połączeniu z obwodnicą miejscowości Gostyń w ciągu drogi wojewódzkiej 434 i istniejącą drogą powiatową obwodnicą omija Piaski po północnej stronie.
Na drodze o przekroju 2x1 (dwie jezdnie po jednym pasie) znajduje się 14 obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty nad DK12, pięć wiaduktów w ciągu DK12, trzy mosty z funkcją przejść dla zwierząt i dwa odrębne przejścia dla zwierząt. Największym obiektem jest most o przekroju skrzynkowym zintegrowany z dolnym przejściem dla zwierząt nad doliną rzeki Dąbrówka.
Wykonawca – konsorcjum grup Mirbud i Kobylarnia wykonał to zadanie za 290,2 mln zł. Wartość dofinansowania UE to 206,6 mln zł.
Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego
Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 to prawie 6 km nowej drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego), która omija Koźmin Wielkopolski po wschodniej stronie. Dzięki obwodnicy z Koźmina Wielkopolskiego zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, co poprawi bezpieczeństwo mieszkańców i odciąży układ komunikacyjny miejscowości. Zwiększy się tym samym przepustowość dróg w regionie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, w szczególności pomiędzy Jarocinem a Trzebnicą, a także pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem. Na tym odcinku DK15 będzie istotnym połączeniem korytarzy dróg ekspresowych S5 i S11.
W ramach inwestycji powstały dwa wiadukty drogowe, most w ciągu głównym drogi krajowej nad rzeką Orla, cztery skrzyżowania jednopoziomowe (trzy ronda i jedno skrzyżowanie skanalizowane) oraz dziesięć przejść dla zwierząt po obu stronach rzeki Orla.
Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal za 76,3 mln zł.