Odstępstwa od warunków technicznych
Ministerstwo Infrastruktury rozpatruje wnioski o odstępstwa m.in. od:
- Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. 1998 r., nr 151, poz. 987 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. 2015 poz. 1744, z późn. zm.).
Wniosek o odstępstwo powinien być skierowany do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w rozumieniu art. 82 ust. 3 pkt 3a, 3aa i 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418):
- wojewoda jest właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej dla obiektów i robót budowlanych:
- usytuowanych na obszarze kolejowym;
- dróg kolejowych wraz z infrastrukturą kolejową, obiektami, urządzeniami, służącymi do utrzymania tej infrastruktury i transportu kolejowego oraz sieciami uzbrojenia terenu - także niezwiązanymi z użytkowaniem drogi kolejowej, jeżeli konieczność ich budowy lub przebudowy wynika z budowy lub przebudowy drogi kolejowej;
- usytuowanych na terenach zamkniętych;
- starosta / prezydent miasta na prawach powiatu jest właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej dla obszarów usytuowanych w sąsiedztwie obszarów kolejowych.
Do wniosku powinna być załączona opinia zarządcy infrastruktury kolejowej, uwzględniająca postanowienia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 352/2009 (Dz. Urz. UE L 121 z 03.05.2013 r., str. 8, z późn. zm.), dotycząca wnioskowanego odstępstwa.
Dla podmiotów zwolnionych z obowiązku posiadania autoryzacji bezpieczeństwa warunkiem eksploatacji drogi kolejowej jest posiadanie przez jej zarządcę świadectwa bezpieczeństwa (art. 17d ust. 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697)). Nie istnieją zatem przesłanki do żądania od podmiotów nieposiadających autoryzacji bezpieczeństwa opinii zarządcy infrastruktury kolejowej, uwzględniającej postanowienia rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 352/2009 (Dz. Urz. UE L 121 z 03.05.2013 r., str. 8 , z późn. zm.), a także ocena ryzyka wykonana w oparciu o inną, wybraną przez zarządcę infrastruktury kolejowej metodykę, nie jest wymagana.
Właściwy organ zwraca się do Ministra, który ustanowił przepisy, od których wnioskowane jest odstępstwo, o upoważnienie do udzielenia odstępstwa.
Minister upoważnia lub odmawia upoważnienia. Upoważnienie uzależnione może być od spełnienia dodatkowych warunków.
Upoważnienie nie jest decyzją administracyjną ani postanowieniem, ma natomiast znaczenie przepisu prawa. Nie przysługują wobec niego środki odwoławcze określone w procedurze administracyjnej i sądowo-administracyjnej.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej po uzyskaniu upoważnienia decyduje o udzieleniu bądź odmowie udzielenia odstępstwa.
Zgoda na odstępstwo wydawana jest w formie postanowienia.
Podstawa prawna:
Usytuowanie budowli, budynków, drzew i krzewów oraz wykonywanie robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowych
Wniosek o odstępstwo powinien być skierowany do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w rozumieniu art. 82 ust. 2 ustawy Prawo budowlane.
Uzyskanie upoważnienia Ministra nie jest wymagane.
Uprawnienie do udzielenia bądź odmowy zgody na odstępstwo przysługuje właściwemu organowi administracji architektoniczno-budowlanej w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.
Podstawa prawna:
- Ostatnia modyfikacja:
- 10.06.2025 10:48 Adam Bielecki
- Pierwsza publikacja:
- 22.06.2018 14:32 Pyjek Marcin