W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ostatni odcinek A1 z finansowaniem z Europejskiego Banku Inwestycyjnego

23.05.2019

Bank Gospodarstwa Krajowego podpisał z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym umowę kredytową o wartości 300 mln euro na współfinansowanie budowy autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową. Kredyt zasili Krajowy Fundusz Drogowy, z którego finansowana jest budowa i przebudowa dróg krajowych w Polsce, w tym przede wszystkim autostrad i dróg ekspresowych oraz obwodnic miast.

A1 Tuszyn - Częstochowa - mapa
- Odcinek autostrady A1, dla którego zawarto właśnie umowę kredytową, to ostatni fragment tej trasy, skierowany do realizacji przez obecny rząd w 2017 r. A1 pomiędzy Tuszynem koło Łodzi a Częstochową, o długości 81 km i wartości przekraczającej 3,5 mld zł, jest brakującym elementem łączącym cały układ sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Jest to kluczowy odcinek z punktu widzenia budowy spójnej sieci dróg szybkiego ruchu, która jest jednym z najważniejszych priorytetów obecnego rządu. Ukończenie całego korytarza autostrady A1 jest planowane do 2022 r. – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

Autostrada A1 to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Docelowo na terenie Polski trasa będzie miała prawie 570 km długości i połączy Trójmiasto, Toruń, Łódź, Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą państwa. Po jej ukończeniu przejazd z trójmiejskich portów do południowej granicy z Czechami skróci się do ok. 5 godzin. Podniesie to zdecydowanie konkurencyjność polskich portów i zachęci do korzystania z ich usług kontrahentów z Czech, Słowacji czy Węgier. Trasa poprawi nie tylko komfort podróży, ale zwiększy również poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Udzielony kredyt jest kontynuacją długoletniej współpracy BGK z EBI przy finansowaniu inwestycji drogowych. Od 2005 roku EBI udzielił na rzecz KFD 35 kredytów na łączną kwotę ok. 13,2 mld euro.

- Od 2004 roku, czyli od 15 lat, budowa praktycznie wszystkich dróg krajowych w Polsce, w tym autostrad, dróg ekspresowych czy obwodnic miast, powstaje z udziałem środków Krajowego Funduszu Drogowego zarządzanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Przez te 15 lat łączne wydatki KFD na budowę dróg w Polsce wyniosły 144 mld złotych, co przełożyło się na współfinansowanie budowy ponad 1 200 km odcinków autostrad i 1 900 km odcinków dróg ekspresowych – powiedział wiceprezes zarządu BGK Włodzimierz Kocon.

 

Europejski Bank Inwestycyjny jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki UE. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}