W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pakt kolejowy dla województwa łódzkiego gotowy

09.04.2025

Rozwój infrastruktury kolejowej w regionie łódzkim, umożliwiającej realizację kolejowych przewozów wojewódzkich i międzywojewódzkich to zakres Paktu kolejowego zawartego pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz władzami województwa łódzkiego. Porozumienie państwa z samorządem zawiera inwestycje zaplanowane przez spółki PKP PLK i Centralny Port Komunikacyjny oraz plany i potrzeby inwestycyjne województwa. Dotyczy ponadto współpracy w zakresie identyfikowania i pozyskiwania źródeł finansowania tych projektów oraz przy ich realizacji.

 briefing prasowy z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w związku z podpisaniem Paktu Kolejowego dla Województwa Łódzkiego w sprawie współpracy i współdziałania Ministra Infrastruktury, PKP Polskich Linii Kolejowych SA i Województwa Łódzkiego w zakresie rozwoju infrastruktury kolejowej w regionie łódzkim.
- Dziś mam dużo dobrych informacji dla tych, którzy liczą na poprawę sytuacji transportowej w województwie łódzkim. Będziemy dążyć do zapewnienia synergii połączeń regionalnych oraz dalekobieżnych poprzez bilansowanie inwestycji o strategicznym znaczeniu dla krajowego ruchu kolejowego realizowanych obecnie w regionie. Zwiększenie dostępności transportowej województwa pozwoli na wzmocnienie jego wewnętrznej spójności oraz maksymalne wykorzystanie geograficznego, centralnego położenia. Kolej jako transport publiczny odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu i zrównoważonym rozwoju regionów. Wpływa pozytywnie na wiele aspektów życia mieszkańców. Poprawa dostępu do kolei i lepsze połączenia transportowe będą skutkować zmniejszeniem wykluczenia komunikacyjnego w regionie – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Wśród planowanych inwestycji PKP PLK, które poprawią i rozbudują infrastrukturę kolejową na terenie województwa łódzkiego, są między innymi:

·      rewitalizacja linii kolejowej nr 16 wraz z odbudową wybranych mijanek na odcinku Zgierz – Kutno;

·      modernizacja linii nr 24 wraz z wydłużeniem do Bogumiłowa;

·      budowa linii łączącej Chorzew Siemkowice z Wieluniem;

·      modernizacja i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki -Skarżysko-Kamienna;

·      prace na linii kolejowej nr 25, na odcinku Łódź Widzew - Tomaszów Mazowiecki - Opoczno, w celu usprawnienia ciągu komunikacyjnego Łódź-Kielce oraz połączenia z Centralną Magistralą Kolejową;

·      usprawnienie połączenia na odcinku Łódź Widzew – Koluszki – Skierniewice w ramach prac na liniach kolejowych nr 1, 17 i 25;

·      opracowanie studium planistycznego Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, obejmującego analizę poprawy przepustowości m. in. na liniach kolejowych nr: 14, 15, 16, 17, 25, 458, 540 i 541;

·      budowa linii kolejowej łączącej Bełchatów z linią kolejową nr 131;

·      budowa stacji kolejowej Biała Rawska.

Przedstawiciele władz województwa łódzkiego zadeklarowali zapewnienie używania minimum 8 par pociągów na dobę do przewozów wojewódzkich o charakterze użyteczności publicznej na udostępnionej przez PLK SA infrastrukturze kolejowej. Ponadto zapewnili o podjęciu działań zmierzających do opracowania dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów, które stanowić będą oś rozwoju kolei na terenie województwa w zakresie:

·      budowy linii kolejowej na odcinku Bełchatów – Łódź oraz

·      budowy linii kolejowej na odcinku Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}