W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pasażerski tabor kolejowy

Jaki cel chcemy osiągnąć

Celem jest odnowa pasażerskiego taboru kolejowego i zwiększenie komfortu oraz poprawa efektywności kolei. Inwestycja obejmuje zakup taboru do przewozów regionalnych (77 pociągów) oraz taboru do przewozów dalekobieżnych.

W jaki sposób

Wsparcie będą mogły otrzymać jedynie pojazdy zeroemisyjne tj. zasilane energią elektryczną lub hybrydowe wykorzystujące obok energii elektrycznej inne zeroemisyjne rozwiązania oraz wyposażone w system ERTMS. W ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie PKP Intercity S.A. w celu unowocześnienia  taboru. Wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (77 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.

Nowy tabor będzie spełniać zasadę DNSH (ang. Do No Significant Harm, nie czyń poważnych szkód).

Konstrukcja, parametry techniczne i eksploatacyjne nowych pojazdów będą spełniały wymagania odpowiednich norm, będą zgodne z właściwymi wymogami technicznymi oraz będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych będzie instytucją odpowiedzialną za przeprowadzenie procedury konkursowej dotyczącej wyboru odbiorców wsparcia w zakresie taboru do przewozów regionalnych i podpisywanie umów o finansowanie inwestycji. Tabor do przewozów dalekobieżnych będzie przedmiotem umowy o dotację z PKP Intercity S.A. - operatorem pociągów dalekobieżnych.

Jakie korzyści przyniesie

Inwestycja przyczyni się do odnowy taboru kolejowego i zwiększenia udziału pojazdów wykorzystujących nowoczesne rozwiązania techniczne, w szczególności w odniesieniu do efektywności energetycznej i wpływu na środowisko. Nowy tabor dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego będzie wpływał pozytywnie na zmianę nawyków transportowych w społeczeństwie  i zwiększenie udziału podróży odbywanych  transportem kolejowym.

{"register":{"columns":[]}}