W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

PKP Intercity odbiera ostatnie wagony COMBO

22.11.2021

Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu COMBO. Modernizacją pojazdów zajęło się Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Tym samym warte 310 mln zł wagony są włączane do pociągów jeżdżących między innymi do Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Przemyśla czy Suwałk.

PKP Intercity odbiera ostatnie wagony COMBO

Wagony COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

– Zakończenie dostaw wagonów COMBO dla PKP Intercity to kolejny krok w wielkiej modernizacji polskiej kolei. Inwestycja ta jest dowodem na to, że narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa w podnoszeniu komfortu i standardu podróżowania. Wprowadzane udogodnienia ucieszą wielu podróżnych, w tym osoby z niepełnosprawnościami, dla których podróżowanie po Polsce dzięki takim inwestycjom staje się o wiele łatwiejsze. Kolej to transport przyszłości, a my dążymy do tego, aby była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna oraz ekologicznapowiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Nowe wagony z certyfikatem „Transport bez barier”

Zmodernizowane wagony COMBO uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności przez nowy tabor oznacza, że jest on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. W ten sposób PKP Intercity realizuje założenia rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Wagony COMBO są tego przykładem.

– Najważniejsza dla nas jest perspektywa pasażera, to właśnie jego stawiamy na pierwszym miejscu i z myślą o nim przeprowadzamy kolejne inwestycje. Walczymy również z wykluczeniem transportowym osób z szczególnymi potrzebami i ograniczoną sprawnością. Chcemy, żeby z komfortowej i bezpiecznej podróży naszymi pociągami mógł cieszyć się każdy zainteresowany. Wzmocnienie naszej floty kolejnymi zmodernizowanymi wagonami COMBO przybliża nas do tego celu. Sukcesywnie inwestujemy w unowocześnianie i zakup nowych pojazdów, zapewniając wysoką jakość podróży wielu mieszkańcom miast i miasteczek – stwierdził Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

 

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci. W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Komfort podróży dla pasażerów w całej Polsce

Pozostałą część wagonu tworzy przestrzeń bezprzedziałowa. W zależności od miejsca do siedzenia podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do dyspozycji każdego pasażera jest gniazdko elektryczne oraz gniazda USB. W wagonie zapewniony jest dostęp do bezprzewodowego internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. W wagonach docelowo znajdą się również dwie maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje.

Wagony COMBO kursują na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Współpraca z polskimi producentami

Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów COMBO to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizuje Konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania.

Oprócz wagonów COMBO Konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity również elektryczne zespoły trakcyjne ED74. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł. Dostawa unowocześnionych pojazdów nastąpi do czerwca 2023 roku.

– Kontrakt na modernizację 60 wagonów COMBO stanowi ważny element naszej strategii taborowej wartej 19 mld złotych w perspektywie do 2030 roku. Przeprowadzane przez nas inwestycje poprawiają jakość podróżowania i przyczyniają się do wzrostu popularności kolei jako środka transportu – podkreśla Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}