Pociągi po 30 latach wrócą do Łomży - postępują prace na ważnej kolejowej inwestycji
05.09.2025
Mieszkańcy Łomży w czerwcu przyszłego roku, po raz pierwszy od ponad 30 lat, będą mogli wyruszyć w podróż koleją ze swojego miasta. Postępują prace na tej ważnej inwestycji kolejowej - wykonawca prowadzi prace w mieście i na linii do Śniadowa, gdzie buduje nowe tory, perony i urządzenia sterowania ruchem. 5 września 2025 r. inwestycję wizytowali premier Donald Tusk i minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA przywróci kolej i stworzy nowe możliwości komunikacji w regionie. Składy między Łomżą i Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80-120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku planowany jest na ok. 1 h 35 min.
Prace budowlane trwają równocześnie w wielu miejscach: tor na 17 km odcinku Łomża-Śniadowo został już zdemontowany, w Konarzycach i Kozikach powstają perony, a na szlaku wykonawca kontynuuje roboty ziemne. W Łomży wybudowano 4 pierwsze rozjazdy, trwają prace na torach stacyjnych.
Linia Śniadowo-Łomża zostanie zbudowana od nowa – wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym, powstanie stacja w Łomży oraz przystanki osobowe Koziki, Konarzyce i Mężenin. Dla sprawniejszych podróży powstanie też łącznica w Śniadowie. Dzięki temu możliwy będzie ruch pociągów bez konieczności zmiany czoła składów na stacji Śniadowo.
Ruch pociągów na linii Śniadowo – Łomża zostanie przywrócony w 2026 r. Prace modernizacyjne będą jednak kontynuowane do II kw. 2029 r. Na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) zmodernizowane zostaną stacje Śniadowo, Czerwony Bór i Sokoły oraz przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki. Stacja Czarnowo-Undy zyska nowy układ torowy. Na części trasy do Łap wymieniane będą szyny, podkłady i tłuczeń.
Podstawowy budżet inwestycji wynosi 367 mln zł (oraz w zakresie opcji 37,7 mln zł). Projekt realizowany jest we współpracy z samorządem województwa podlaskiego, który pokrywa 15 proc. kosztów.