W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pociągi towarowe sprawniej dojadą Nadodrzanką do portów w Szczecinie i Świnoujściu

04.08.2025

Pociągi towarowe i pasażerskie pojadą szybciej Nadodrzanką - linią kolejową, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie. Na 300-kilometrowym odcinku trasy w województwach dolnośląskim, lubuskim i zachodniopomorskim wymienione zostaną szyny i wyremontowane rozjazdy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisała trzy umowy na realizację prac ze wsparciem z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) o łącznej wartości ponad 500 mln zł. W wydarzeniu uczestniczyli wiceministrowie infrastruktury Arkadiusz Marchewka i Piotr Malepszak.

Konferencja prasowa z udziałem wiceministrów infrastruktury Arkadiusza Marchewki i Piotra Malepszaka
- Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów. Inwestycja usprawni przejazdy pociągów towarowych, które będą jeździły z prędkością do 100 km/h. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i 140 km/h na odcinkach lubuskim i zachodniopomorskim. Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

 

- Polskie porty morskie to fundament naszej gospodarki, są istotnym węzłem logistycznym i przede wszystkim bramą na świat dla polskiej przedsiębiorczości. Skuteczność rozwoju polskich portów, w tym tych w Szczecnie i Świnoujściu, zależy również od infrastruktury dostępowej. Dlatego tak ważny jest rozwój linii kolejowych, dzięki którym usprawnia się transport towarów – podkreślił wiceminister Arkadiusz Marchewka.


Zadania, które ze wsparciem KPO poprawią przejazdy Nadodrzanką to:

  • Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach zadania pn. Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E 59 – odcinek Wrocław Pracze-Głogów. Inwestycję wartości 190 mln zł zrealizuje firma Trakcja SA.
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000. Inwestycję o wartości 266 mln zł wykona konsorcjum firm DOLKOM sp. z o.o., SBM sp. z o.o. oraz SBM sp. z o.o. sp. k.
  • Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100. Inwestycję o wartości 172 mln zł zrealizuje firma Colas Rail Polska sp. z o.o.

W umowach na lubuską i zachodniopomorską część inwestycji przewidziane jest prawo opcji, które umożliwi poszerzenie planowanych prac o systemy sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowę nowych urządzeń przejazdowych, co zwiększy bezpieczeństwo zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.

Wszystkie przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59” i będą prowadzone w formule projektuj i buduj.

Rozpoczęcie robót zaplanowane jest po opracowaniu szczegółowej dokumentacji, a cała inwestycja (wszystkie trzy zadania), zgodnie z harmonogramem powinny się zakończyć w drugiej połowie 2026 r.

Pozytywne zmiany nastąpią także po remontach torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401).  Punktowo wymienione zostaną szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, na stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo. Kompleksowo wymieniona będzie nawierzchnia w jednym torze na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie. Na objętych pracami odcinkach wyregulowana zostanie sieć trakcyjna i wyremontowane rozjazdy, m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów, Kostrzyn, Ścinawa i Rudna Gwizdanów. Dla zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa powstanie blokada liniowa na szlaku Rudna Gwizdanów – Grębocice. Aby zwiększyć bezpieczeństwo ruchu samochodów i pociągów wykonawcy inwestycji zmodernizują nawierzchnię na 27 przejazdach kolejowo-drogowych położonych na odcinku Wrocław Pracze – Głogów, a 16 wyposażonych zostanie w nowoczesne systemy zabezpieczenia ruchu. Lepszy komfort podróży zapewnią pasażerom dwa zmodernizowane perony w Chełmku Wołowskim.

Dla poprawy kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu PKP PLK zakończyła w 2024 r. wartą ponad 1,5 mld zł inwestycję, która obejmowała w obu miejscowościach modernizację 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, wymianę 285 rozjazdów oraz przebudowę mostu nad rzeką Parnicą i 3 wiaduktów kolejowych w Szczecinie. Efektem prac jest poprawa warunków przejazdu pociągów towarowych. W 2023 r., wspólnie z Wodami Polskimi, za 300 mln zł w miejscu starej jednotorowej przeprawy zbudowano w ciągu Nadodrzanki nowy dwutorowy most nad rzeką Regalicą. Ta inwestycja także zwiększyła przepustowość linii, co usprawniło dojazd pociągów towarowych do portów.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}