W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polski system zmiany rozstawu kół usprawni ruch pociągów

20.09.2019

19 września 2019 r. spółki z Grupy PKP poinformowały o zakupie systemu POLSUW. Jest to innowacyjny, nowoczesny i bazujący na polskiej myśli technicznej system, którego wprowadzenie usprawni ruch pociągów przez wschodnią granicę Polski. Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych systemu POLSUW możliwe będzie wyeliminowanie wielogodzinnych postojów na stacjach granicznych, które wynikają z konieczności wymiany kół w wagonach.

Minister A. Bittel wziął udział w konferencji dot. zakupu systemu POLSUW
– Niezwykle cieszy nas to, że kolej stawia na innowacyjne rozwiązania, które są dziełem polskich inżynierów oraz pozwalają na zwiększenie jej konkurencyjności, a co za tym idzie również atrakcyjności transgranicznych przewozów pasażerskich i towarowych. W realizowanych dziś operacjach logistycznych liczy się czas, a po wdrożeniu tego rozwiązania to właśnie oszczędność czasu będzie największą zaletą dla przewoźników – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 

 

Podpisana umowa obejmuje zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi  prawami autorskimi do systemu. POLSUW POZNAŃ, bo tak brzmi jego pełna nazwa, to zestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. Jest to unowocześniona wersja systemu SUW2000 opracowanego przez Ryszarda Marię Suwalskiego w latach 1992-1998. Głównym celem rozwiązania jest szybka zmiana rozstawu wózków w pojeździe szynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw. Pozwala to w znacznym stopniu na skróceniu czasu przejazdu składów towarowych i pasażerskich, na przykład pomiędzy systemami normalnotorowymi i szerokotorowymi, ale też innymi spotykanymi na świecie.

– Zakup technologii POLSUW to dla nas wielki sukces. Po jego wdrożeniu w składach towarowych i pasażerskich wzrośnie konkurencyjność spółek Grupy PKP w rejonie euroazjatyckiego obszaru kolejowego. Drugim ważnym aspektem jest możliwość jego zastosowania wewnątrz kraju na styku linii normalnotorowych oraz szerokotorowych, używanych przez LHS. Dzięki zakupowi stajemy się również jego wyłącznym właścicielem, co umożliwia nam ewentualną odsprzedaż licencji na jego wykorzystanie innym zainteresowanym podmiotom – stwierdził Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.  

 

POLSUW POZNAŃ powstał w wyniku współpracy specjalistów z PKP SA, Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Instytutu Kolejnictwa w Warszawie.

Zakup systemu POLSUW stanowi początek prac badawczo-rozwojowych, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym.

{"register":{"columns":[]}}