W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polsko-litewskie konsultacje międzyrządowe

16.09.2022

16 września 2021 r. w Wilnie odbyły się polsko-litewskie konsultacje międzyrządowe pod przewodnictwem premierów Mateusza Morawieckiego i Ingride Šimonite. W delegacji polskiej uczestniczył m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W ramach spotkania z ministrem transportu i komunikacji Litwy Mariusem Skuodisem omówiono stan realizacji i współpracę przy realizowanych wspólnie projektach transportowych - szlakach Via Carpatia, Via Baltica i Rail Baltica. Rozmowy dotyczyły również współpracy transportowej w kontekście rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę i wpływu sankcji nałożonych przez UE na Rosję i Białoruś na międzynarodowy transport drogowy w regionie.

Polsko-litewskie konsultacje międzyrządowe

Podczas dyskusji o pracach nad wspólnie realizowanymi projektami drogowymi i kolejowymi minister Andrzej Adamczyk podkreślił znaczenie tych szlaków w rozwoju wschodnich regionów Unii Europejskiej.

– Aktywnie uczestniczymy w rozbudowie połączeń na osi północ-południe, wzmacniając wschodnie regiony UE pod kątem gospodarczym i obronnym. Naszym celem jest stworzenie transportowego projektu multimodalnego w oparciu o szlak drogowy Via Carpatia i jego kolejowy wymiar – Rail Carpatia. Liczymy na dalsze wspólne działania oraz wsparcie ze strony Litwy, a także Łotwy, Estonii i Finlandii dla tego szlaku podczas prowadzonego obecnie procesu rewizji sieci TEN-T. Propozycja Komisji Europejskiej utworzenia nowego europejskiego korytarza transportowego Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie, uzupełniona o połączenie na terytorium Polski z korytarzem Morze Północne – Bałtyk, wpisuje się w to założenie – powiedział szef resortu infrastruktury.


Minister Adamczyk podkreślił również znaczenie odcinka Ełk – Augustów – Ogrodniki – Lazdijaj – Olita w ramach Mobilności Wojskowej.

– W obecnej sytuacji geopolitycznej, w czasie wojny na Ukrainie, korytarze transportowe muszą nie tylko odzwierciedlać największe potoki ruchu, ale stanowić również wymierny instrument umożliwiający reakcję w sytuacjach kryzysowych – zaznaczył.


Ministrowie zgodzili się, że konieczne jest, aby Unia Europejska zapewniła odpowiednie wsparcie finansowe dla kluczowych projektów infrastrukturalnych położonych wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, które przyczyniają się do lepszego skomunikowania Ukrainy z Polską i w konsekwencji z Litwą.

Celem zmienianej obecnie polityki TEN-T jest zbudowanie do 2050 r. wysokiej jakości transeuropejskiej sieci transportowej, która zapewni zrównoważone połączenia w całej UE bez tzw. wąskich gardeł i brakujących połączeń, co przyczyni się do lepszego funkcjonowania rynku wewnętrznego, spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej UE, a także do realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu.

Ministrowie omówili także rozwój transgranicznych drogowych połączeń lokalnych.

Ministrowie ds. transportu rozmawiali ponadto o zagadnieniach logistycznych związanych z importem węgla przez Litwę do Polski.

– Wojna na Ukrainie pokazuje gdzie są prawdziwi przyjaciele. Od początku konfliktu wspólnie wspieramy, także w zakresie transportowym, Ukrainę oraz siebie nawzajem. Konieczność udzielania wzajemnego, sąsiedzkiego wsparcia w trudnych czasach pełnych wyzwań i zagrożeń to dewiza na utrzymanie stabilności naszego regionu. Współpraca polsko – litewska w zakresie transportu węgla ma kluczowe znaczenie dla naszych strategicznych interesów energetycznych - zaznaczył minister Andrzej Adamczyk.


Rozmowy o projektach kolejowych dotyczyły stanu prac na linii Rail Baltica oraz możliwości uruchomienia kolejowych połączeń pasażerskich między Warszawą a Kownem i Wilnem.

– Konsekwentnie i zgodnie ze swoimi zobowiązaniami realizujemy także kolejne zadania na trasie Rail Baltica, dostosowując szlak do wymaganych standardów sieci TEN-T. Realizacja przez Polskę odcinka przygranicznego Ełk – Trakiszki zostanie zharmonizowana z wykonaniem prac w ramach Rail Baltica przez trzy państwa bałtyckie. W praktyce dla współpracy Polski i Litwy oznacza to przybliżanie się do połączeń kolejowych o wysokim standardzie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Po sesji plenarnej, w obecności premierów Polski i Litwy, ministrowie ds. transportu podpisali Memorandum o zacieśnieniu współpracy nad tworzeniem multimodalnego korytarza Morze Bałtyckie – Morze Czarne/Morze Egejskie oraz rozwoju infrastruktury kolejowej i międzynarodowych połączeń transportu pasażerskiego.

Poprzednie polsko-litewskie konsultacje międzyrządowe odbyły się  17 września 2021 r.

{"register":{"columns":[]}}