W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polsko-rumuńskie rozmowy o współpracy infrastrukturalnej

03.03.2022

Ewakuacja i transport humanitarny w związku z wojną na Ukrainie, środkowoeuropejskie korytarze transportowe, rewizja sieci TEN-T oraz współpraca w ramach Unii Europejskiej były tematami rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z wicepremierem, ministrem transportu i infrastruktury Rumunii, Sorinem Mihai Grindeanu. Ministrowie spotkali się 3 marca 2022 r. w ramach stolika transportowego polsko-rumuńskich konsultacji międzyrządowych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w trakcie spotkania z rumuńskim odpowiednikiem
– Agresja Federacji Rosyjskiej na niepodległą Ukrainę jest pogwałceniem prawa międzynarodowego. Cieszy mnie, że zarówno Rumunia, jak i Polska przedstawiają wspólne stanowisko w tej sprawie i potępiają takie działania. Powinniśmy ściśle współpracować na poziomie politycznym i eksperckim, aby w jak największym stopniu wspierać naszych przyjaciół z Kijowa, ale przede wszystkim posługując się narzędziami jakie posiadamy, odpowiadając za sektor transportowy ograniczać skutki kryzysu humanitarnego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Polska podjęła szereg działań mających wspomóc Ukrainę, m.in. uruchomiono pociąg ewakuacyjny na trasie Przemyśl – Lwów, a przewoźnicy kolejowi zwolnili obywateli Ukrainy, który uciekają przed wojną, z opłat za przejazdy kolejami. W obszarze drogowym wprowadzono ułatwienia dla transportów humanitarnych (np. zwolnienie z opłat drogowych) oraz dla przewoźników, którzy pierwotnie planowali przejazd przez terytorium obecnego konfliktu zbrojnego, a teraz chcą jechać tranzytem przez Polskę. W ramach współpracy służb lotniczych udostępniono natomiast samolotom ukraińskim polskie lotniska.

Ponadto Polska podjęła współpracę z państwami trzecimi, które także chcą wspierać Ukrainę. Przykładem tego jest kooperacja z Czechami dotycząca przyjazdu pociągów czeskich do Przemyśla, w celu przywiezienia Ukraińców zmierzających do swojego kraju oraz zabranie uchodźców z granicy w drodze powrotnej.

Rumunia jest istotnym partnerem Polski w dziedzinie projektów infrastrukturalnych. Obecnie realizowany jest szlak Via Carpatia, który ma zapewnione finansowanie zarówno na polskim, jak i rumuńskim odcinku. Polska i Rumunia będą także przedstawiać wspólne inicjatywy w ramach rewizji sieci TEN-T.

Zgłoszenie przez Komisję Europejską propozycji utworzenia nowego Europejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Morze Czarne / Morze Egejskie jest sukcesem państw Europy Środkowej i Południowej. Stworzenie multimodalnego korytarza w oparciu o szlak drogowy Via Carpatia, i kolejowy Rail Carpatia ugruntuje  dalszy rozwój ekonomiczny regionów wschodnich UE.

– Kręgosłupem nowego Europejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Morze Czarne / Morze Egejskie jest szlak Via Carpatia. Nasze wspólne wysiłki i determinacja do budowy tej trasy przyniosły efekt. Dziękuję, że Rumunia niezmiennie popiera ten projekt. Przed nami kolejne wspólne ważne projekty, tym razem w obszarze kolejowym – stwierdził minister Adamczyk.

 

W dalszej części spotkania poruszono także kwestię ustanowienia zintegrowanych przewozów pomiędzy Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym z wykorzystaniem polskich portów morskich oraz portu w Konstancy w ramach Korytarza Gdańsk – Konstanca (Rail-2-Sea). Obecnie w Polsce realizowanych jest 11 projektów o łącznej wartości ponad 12 mld zł, które wpisują się w ten korytarz kolejowy.

Na zakończenie spotkania omówiono kwestię Pakietu Mobilności I. Polska i Rumunia ściśle współpracują na rzecz rewizji przepisów, które weszły w życie w lutym 2022 r.

Obrady w ramach stolika transportowego są rozwinięciem rozmów I posiedzenia Polsko-Rumuńskiej Grupy Roboczej, które odbyło się 18 lutego 2022 r.

{"register":{"columns":[]}}