W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Poprawiamy kondycję infrastruktury w Łódzkiem - droga ekspresowa S8 i linia kolejowa nr 1 zyskają nowe życie

25.06.2025

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 25 czerwca 2025 r. w Piotrkowie Trybunalskim o inwestycjach, które znacząco poprawią komfort i bezpieczeństwo podróży w województwie łódzkim. Zapowiedział remont 9-kilometrowego odcinka trasy S8 na jezdni w kierunku Warszawy, między Polichnem a Studziankami oraz modernizację linii kolejowej nr 1 (tzw. Wiedenki), na odcinku Koluszki - Częstochowa tak, aby mogły po niej jeździć pociągi z prędkością 160 km/h.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak podczas konferencji dotyczącej korzystnych zmian komunikacyjnych w woj. łódzkim
– Region łódzki przechodzi korzystne zmiany komunikacyjne. Wsłuchujemy się w głos mieszkańców i samorządowców, a efektem są właśnie takie inwestycje jak te, które wspierają rozwój transportu w regionie, przyczyniając się do bezpieczniejszych podróży i likwidacji wykluczenie komunikacyjnego – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.  

Remont drogi ekspresowej S8 coraz bliżej

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę naprawy najstarszego, 9-kilometrowego betonowego odcinka jezdni w kierunku Warszawy, pomiędzy Polichnem i i Studziankami. Inwestycję za ponad 37 mln zł zrealizuje firma Strabag.
 

– Pracami objęty zostanie pierwszy, doświadczalny odcinek, wykonany w technice betonowej ponad 20 lat temu. Zgodnie z założeniami trwałość nawierzchni szacowana była na 20 lat i te założenia się sprawdziły. Teraz nawierzchnia jest już mocno wyeksploatowana, więc podjęliśmy decyzję o jej remoncie. Nawierzchnię betonową zastąpi bitumiczna, wzmocniona specjalną siatką. Zmiana technologii wynika z przyczyn czysto praktycznych - remont zostanie wykonany szybciej i będzie mógł być realizowany etapami – mówił szef resortu infrastruktury D. Klimczak.


Kontrakt zakłada także możliwość remontu kolejnych 3 km trasy (jako rozszerzenie zamówienia podstawowego). W sumie planowana jest modernizacja fragmentu S8 o łącznej długości 12 km.

Prace remontowe potrwają około czterech miesięcy. W ich trakcie ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, przy ograniczeniu prędkości. Wykonawca będzie mógł prowadzić prace 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, nie wyłączając dni świątecznych.

Dzięki tym pracom poprawi się komfort podróżowania pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tomaszowem Mazowieckim.

Modernizacja linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa

Podpisana przez PKP Polskie Linie Kolejowe umowa na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii nr 1, na odcinku Koluszki – Częstochowa oznacza, że prędkość przejazdu pociągów na linii z Warszawy do Katowic, czyli tzw. Wiedence, wzrośnie do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu pociągów dalekobieżnych skróci się o około 10 minut.

Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski–Rozprza i jednym torze na szlaku Baby–Piotrków Trybunalski, montaż 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki–Częstochowa Wyremontowane zostaną 4 mosty m.in. nad rzekami Wolbórka i Widzówka oraz wiadukt w Częstochowie. Trasa wyposażona zostanie w nowoczesne urządzenia sterowania. Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe. Zakończenie prac zaplanowano do sierpnia 2026 r.
 

– Modernizacja historycznej Wiedenki to inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy zwiększymy prędkość pociągów, skrócimy czas przejazdu i podniesiemy komfort podróży dla tysięcy pasażerów korzystających z tej trasy każdego dnia – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 


Linia kolejowa nr 1 (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna trasa, od której zaczynała się kolej na ziemiach polskich. Dziś stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami, a w ciągu doby tą linią przejeżdża ponad 100 pociągów, w tym ok. 60 składów pasażerskich.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}