Poprawiamy kondycję infrastruktury w Łódzkiem - droga ekspresowa S8 i linia kolejowa nr 1 zyskają nowe życie
25.06.2025
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował 25 czerwca 2025 r. w Piotrkowie Trybunalskim o inwestycjach, które znacząco poprawią komfort i bezpieczeństwo podróży w województwie łódzkim. Zapowiedział remont 9-kilometrowego odcinka trasy S8 na jezdni w kierunku Warszawy, między Polichnem a Studziankami oraz modernizację linii kolejowej nr 1 (tzw. Wiedenki), na odcinku Koluszki - Częstochowa tak, aby mogły po niej jeździć pociągi z prędkością 160 km/h.
Remont drogi ekspresowej S8 coraz bliżej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała wykonawcę naprawy najstarszego, 9-kilometrowego betonowego odcinka jezdni w kierunku Warszawy, pomiędzy Polichnem i i Studziankami. Inwestycję za ponad 37 mln zł zrealizuje firma Strabag.
Kontrakt zakłada także możliwość remontu kolejnych 3 km trasy (jako rozszerzenie zamówienia podstawowego). W sumie planowana jest modernizacja fragmentu S8 o łącznej długości 12 km.
Prace remontowe potrwają około czterech miesięcy. W ich trakcie ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po drugiej jezdni, przy ograniczeniu prędkości. Wykonawca będzie mógł prowadzić prace 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, nie wyłączając dni świątecznych.
Dzięki tym pracom poprawi się komfort podróżowania pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tomaszowem Mazowieckim.
Modernizacja linii kolejowej nr 1 na odcinku Koluszki – Częstochowa
Podpisana przez PKP Polskie Linie Kolejowe umowa na zaprojektowanie i wykonanie prac na linii nr 1, na odcinku Koluszki – Częstochowa oznacza, że prędkość przejazdu pociągów na linii z Warszawy do Katowic, czyli tzw. Wiedence, wzrośnie do 160 km/h. Dzięki temu czas przejazdu pociągów dalekobieżnych skróci się o około 10 minut.
Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski–Rozprza i jednym torze na szlaku Baby–Piotrków Trybunalski, montaż 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki–Częstochowa Wyremontowane zostaną 4 mosty m.in. nad rzekami Wolbórka i Widzówka oraz wiadukt w Częstochowie. Trasa wyposażona zostanie w nowoczesne urządzenia sterowania. Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe. Zakończenie prac zaplanowano do sierpnia 2026 r.
Linia kolejowa nr 1 (dawna Kolej Warszawsko-Wiedeńska) to historyczna trasa, od której zaczynała się kolej na ziemiach polskich. Dziś stanowi bardzo ważne połączenie Warszawy z Częstochową, Opolem i Wrocławiem oraz Łodzi z Katowicami, a w ciągu doby tą linią przejeżdża ponad 100 pociągów, w tym ok. 60 składów pasażerskich.