W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Port Gdańsk przygotowuje się do modernizacji kolejnych nabrzeży

15.03.2022

Port Gdańsk, w ramach projektu „Poprawa dostępu do Portu Gdańsk – modernizacja toru wodnego 2”, przygotowuje się do modernizacji czterech kolejnych nabrzeży. Rozbudowane mają zostać nabrzeża portu wewnętrznego o łącznej długości 1916 metrów, wraz z infrastrukturą kolejową. Całkowita wartość inwestycji to ok. 533 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych stanowić będzie nieco ponad 453 mln zł. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2022-2026.

Port Gdańsk — widok na Basen Górniczy

Rozbudowa ma dotyczyć nabrzeży: Wiślanego, Bytomskiego, Rudowego III i Węglowego.  Nabrzeża Wiślane i Bytomskie zlokalizowane są wzdłuż kanału portowego, natomiast Nabrzeża Rudowe III i częściowo Węglowe znajdują się w basenie górniczym. Zebrano już wszystkie niezbędne dokumenty: projektowe, środowiskowe, a także zgody i pozwolenia. Zakończenie procesu oceny projektów przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) przewidywane jest na czerwiec 2022 r.

– Port Gdańsk to w ostatnich latach wielki plac budowy. Właśnie dobiega końca, kluczowa dla rozwoju portu wewnętrznego, inwestycja związana z pogłębianiem toru wodnego i modernizacją ponad 5 km nabrzeży, a już projektowana jest kolejna, będąca jej kontynuacją – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

 

Projekt przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości. Dzięki inwestycji poprawie ulegnie jakość i standard obsługi statków, a także warunki pracy; wzrośnie zdolność przeładunkowa oraz możliwość obsługi większych jednostek. Ponadto zwiększy się długość linii cumowniczej, a linie brzegowe będą dostosowane do potrzeb jednostek o maksymalnym dopuszczalnym zanurzeniu, tak by mogły one bezpiecznie nawigować w kanale portowym.

Nabrzeże Wiślane będzie przebudowane na odcinku o długości 918 metrów. Powstanie nowa płyta nabrzeża, posadowiona na nowej ściance szczelnej i nowym układzie palowym. Wykonane zostaną też prace czerpalne przy nabrzeżu. Dzięki temu zwiększą się dopuszczalne wartości parametrów eksploatacyjnych (w tym głębokość kanału portowego przy nabrzeżu do 12 m). Ponadto mają zostać wykonane niezbędne elementy sieci uzbrojenia terenu i modernizacja układu torów kolejowych na nabrzeżu.

Nabrzeże Bytomskie po przebudowie ma pełnić funkcję nabrzeża uniwersalnego. Rozbudowa planowana jest na odcinku o długości 204 metrów. Inwestycja związana jest z dostosowaniem istniejącej linii brzegowej do planowanego ruchu statków w kanale portowym oraz w obrębie głównej obrotnicy portowej.

Rozbudowane zostaną także dwa naprzeciwległe nabrzeża w basenie górniczym – Rudowe III oraz Węglowe.

Rozbudowa nabrzeża Rudowego ma na celu utworzenie uniwersalnego stanowiska przeładunkowego, przystosowanego do obsługi statków pełnoładownych o nośności 35 000 DWT. W ramach zadania przebudowany zostanie odcinek o długości 232 metrów i fragment przylegającego nabrzeża Administracyjnego o długości 18 metrów. Oprócz konstrukcji hydrotechnicznych przebudowie zostaną poddane sieci elektryczne, wodociągowe, odwodnienie liniowe i kanalizacja deszczowa nabrzeża oraz dojazdy do nabrzeża. Skorygowany zostanie również przebieg torowisk kolejowych. Nabrzeże przystosowane będzie do przeładunków urządzeniami samojezdnymi LHM550.

Pierwszy etap przebudowy naprzeciwległego nabrzeża Węglowego obejmuje odcinek o długości ok. 540 metrów. W ramach tego przedsięwzięcia przewiduje się wykonanie kilku stanowisk przeładunkowych.

Dobiegają końca inwestycje w porcie wewnętrznym

Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w porcie wewnętrznym w Gdańsku, dofinansowana z Instrumentu CEF, dobiega końca. Roboty budowlane zostały już zakończone, obecnie trwają czynności odbiorowe oraz końcowe rozliczenia. Zakończenie całego projektu jest planowane na koniec czerwca br. Koszt tej inwestycji to ok. 595,5 mln zł.

Ta wieloletnia inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA obejmuje nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego i Bazy Oznakowania Nawigacyjnego (BON) o łącznej długości ok. 5 km oraz 7 kilometrowy tor wodny portu wewnętrznego. Dzięki modernizacji toru wodnego zwiększyło się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do portu wewnętrznego. W kanale portowym mogą być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m; natomiast na kanale kaszubskim – statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

{"register":{"columns":[]}}