Porty lotnicze
W Polsce funkcjonuje obecnie 15 portów lotniczych: Lotnisko Chopina w Warszawie, Port Lotniczy Kraków-Balice, Port Lotniczy Gdańsk, Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice, Port Lotniczy Wrocław-Strachowice, Port Lotniczy Poznań-Ławica, Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka, Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, Port Lotniczy Łódź, Port Lotniczy Bydgoszcz, Port Lotniczy Zielona Góra-Babimost, Port Lotniczy Warszawa-Modlin, Port Lotniczy Lublin, Port Lotniczy Olsztyn-Mazury oraz Port Lotniczy Warszawa-Radom.
Właściwie skoordynowana sieć portów lotniczych wpływa na lotniczą dostępność komunikacyjną obszarów (regionów) obsługiwanych przez te porty. W zależności od zróżnicowania zapotrzebowania na transport lotniczy w regionie, różna jest aktualna i projektowana funkcja poszczególnych portów lotniczych. To właśnie lotnicza dostępność transportowa stymuluje rozwój rzeczonych obszarów (tak w wymiarze gospodarczym, jak i społecznym). Istotne przy tym jest zapewnienie przepustowości infrastruktury regionalnych portów lotniczych, zgodnie z prognozowanym popytem na usługi lotnicze oraz prawidłowe wkomponowanie portów lotniczych w infrastrukturę innych gałęzi transportu.
Dwanaście portów lotniczych w Polsce należy do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. W 2024 r. do sieci został włączony także będący na etapie planowania Centralny Port Komunikacyjny. Więcej informacji o transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T można odnaleźć pod adresem:
Transeuropejska sieć transportowa – TEN-T
Ministerstwo Infrastruktury co do zasady popiera rozwój lotnisk regionalnych, jednak decyzja o rozwoju lotniska, powinna brać pod uwagę nie tylko aspekty społeczne czy gospodarcze dla regionu, ale przede wszystkim uwzględniać ekonomiczną wykonalność i samodzielność finansową takiego projektu w długim terminie.