W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Porty w Gdańsku i Gdyni bardziej konkurencyjne dzięki kolei

29.08.2019

29 sierpnia 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował o rozpoczęciu prac ułatwiających dostęp koleją do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Porty te zwiększą swój potencjał dzięki inwestycjom PKP Polskich Linii Kolejowych SA: skróci się czas załadunku i rozładunku towarów, a obsługiwane pociągi będą mogły być dłuższe i zabierać większe ładunki. Przedsięwzięcie sprawi, że wzrośnie atrakcyjność kolei względem innych środków transportu. Projekty warte ponad 2,6 mld zł są dofinansowane z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę”.

Port Północny - wizualizacja

Rozpoczyna się przebudowa stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Wykonawca gromadzi materiały potrzebne do budowy toru, m.in. tłuczeń, żwir i podkłady. Rozpoczęło się już porządkowanie terenu. W najbliższym czasie rozpocznie się przygotowanie dróg dojazdowych.

Pociągi sprawniej dojadą do portu w Gdańsku

Projekt „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” to m. in. przebudowa ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo- drogowych i przejść dla pieszych oraz wymiana 221 rozjazdów.

Prace obejmują stacje Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany, na których zwiększy się liczba zelektryfikowanych torów. Sprawniejszy ruch pociągów zapewni rozbudowa lokalnego centrum sterowania. Umożliwi to obsługę dłuższych i cięższych składów, czyli przeładunek większej ilość towarów.

Przebudowane będą obiekty inżynieryjne – 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Nowoczesne sterowanie ruchem i elektryfikacja linii dojazdowych

Prace na terenie stacji Gdynia Port poprawią jej przepustowość, co skróci czas obsługi pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa przewożonych towarów – zapewni to m.in. nowe lokalne centrum sterowania i montaż 356 rozjazdów.

PKP PLK SA przebudują też 115 km torów oraz zelektryfikują dojazdy do bram portu. Przebudowa obejmie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi m. in. budowa dwóch wiaduktów kolejowych.

Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą dłuższe nawet 740 m pociągi o obciążeniu 221 kN na oś.

Łączna wartość trzech projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł. Prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

 

{"register":{"columns":[]}}