W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Postępują prace na budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

21.02.2022

W kwietniu 2022 r. minie rok od podpisania umowy na realizację drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

Postępują prace na budowie II etapu drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
– Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu, zwłaszcza Elbląga i powiatu elbląskiego. Inwestycja ta wpisuje się w szereg działań usprawniających komunikację w Polsce, zarówno w ruchu lądowym, jak i wodnym – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

– Budowa nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do portu w Elblągu zostanie zakończona w 2023 roku. Prace w ramach drugiego etapu obejmują między innymi nowe rozwiązanie drogowe z ponad stumetrowym mostem obrotowym, likwidującym barierę komunikacyjną w miejscowości Nowakowo – stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.


Obecnie wykonawca drugiego etapu inwestycji realizuje roboty hydrotechniczne: pogrążanie ścianek szczelnych, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień wraz z robotami podczyszczeniowymi i roboty mikropalowe. Rozpoczęto również roboty żelbetowe.

Na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających – pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.

– Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, znajduje się na wyspie. Z lądem łączy je stały most pontonowy, który dotychczas stanowił przeszkodę nawigacyjną. Nowy, obrotowy most o rozpiętości przęsła wynoszącej 103 metry będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu, czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Most ma uwzględniać także rozwiązania drogowe. Jest on trzecim z mostów obrotowych budowanych w ramach całej inwestycji. Dwa pozostałe wykonane zostały w ramach pierwszego etapu prac. Południowym mogliśmy przejechać przez teren budowy do grudnia zeszłego roku, obecnie ruch odbywa się mostem północnym – powiedział Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.


Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym realizuje konsorcjum firm NDI/Besix.

Wykonawcą drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest firma Budimex SA.

Urząd Morski w Gdyni przygotowuje obecnie przetarg na realizację trzeciego etapu – pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Po zakończeniu całości nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 m.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}