W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Premier Mateusz Morawiecki i minister Andrzej Adamczyk o dużych inwestycjach na kolei

07.06.2021

Ponad 200 mld zł na inwestycje m.in. w infrastrukturę kolejową i drogową zapowiedzieli premier Mateusz Morawiecki oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas wizyty 7 czerwca 2021 r. na placu budowy nowego dworca Warszawa Zachodnia.

Premier Mateusz Morawiecki i minister Andrzej Adamczyk o dużych inwestycjach na kolei
- Stawiamy na kolej przyszłości poprzez zaangażowanie ogromnych środków zarówno z budżetu państwa, jak i wspólnotowych na budowę planu inwestycji nowoczesnych kolei – powiedział premier M. Morawiecki. Inwestycje w kolej pozwolą na zmianę układu komunikacyjnego poprzez unowocześnienie powiązań międzyregionalnych tak, żeby cała Polska mogła rozwijać się równomiernie – stwierdził szef rządu.

 

- Z tej stacji Warszawa Zachodnia bierze początek nowa jakość na polskiej kolei. To tutaj rozpoczyna się w sposób symboliczny polska przyszłość komunikacyjna. Ambitny plan, który realizujemy od 2015 roku, to inwestycje na liniach kolejowych, dworcowe, taborowe oraz na drogach krajowych i samorządowych – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.   

 

Podczas wydarzenia podpisano też umowę na budowę kolei dużych prędkości w ramach CPK na odcinku Warszawa – CPK – Łódź. W gminie Opoczno premier oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk odwiedzili również firmę PKP Intercity Remtrak specjalizującą się w naprawach, konserwacji i remontach taboru kolejowego oraz sprzętu transportowego, która skorzystała z pomocy państwa w ramach Tarczy Antykryzysowej. 
 

- Inwestycje kolejowe to rdzeń programu CPK. Zawarta umowa na STEŚ dla odcinka Warszawa-Łódź to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni. W tym miejscu rozpoczynamy nowy etap historii transportu kolejowego w Polsce. Dziesiątki miliardów są inwestowane w infrastrukturę kolejową, w podtrzymanie dotychczasowych linii i zwiększenie ich możliwości – stwierdził wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała. 

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia – stworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego łączącego publiczny transport zbiorowy

Zakres inwestycji obejmuje kompleksową przebudowę stacji Warszawa Zachodnia, a w szczególności: 

  • przebudowę układu torowego wraz z peronami dostosowanymi do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • przebudowę sieci trakcyjnych i nietrakcyjnych,
  • wykonanie urządzeń telekomunikacyjnych,
  • wykonanie infrastruktury pasażerskiej, w tym nowoczesnej małej architektury na peronach i w przejściu podziemnym,
  • przebudowę i budowę obiektów inżynieryjnych w tym przejścia podziemnego, 
  • budowę nowego zadaszenia nad peronami.

Dzięki tej inwestycji powstanie m.in. multimodalny węzeł przesiadkowy łączący publiczny transport zbiorowy – transport tramwajowy, autobusowy w tym międzymiastowy z transportem kolejowym. Ponadto unowocześniony zostanie system sterowania ruchem kolejowym oraz informacji pasażerskiej. 

Inwestycje kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego

Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. To łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. 
Inwestycje są walką z wykluczeniem komunikacyjnym. Sieć torów Kolei Dużych Prędkości będzie dostępna również dla połączeń regionalnych i aglomeracyjnych, co bezpośrednio przełoży się na dostępność transportową. Polepszy się także przepustowość dla transportu towarowego. Całość programu zostanie zrealizowana w latach 2020-2034.
Premier Mateusz Morawiecki podkreślił, że inwestycje w kolej wymagają wyobraźni i wieloletnich inwestycji. Są one związane z realizacją całościowego planu gospodarczego, jakim jest Polski Ład, a którego częścią jest m.in. Program Kolejowy CPK.

Polski Ład jest nadzieją na nowe inwestycje

Firma PKP Intercity Remtrak specjalizuje się w naprawach, konserwacji i remontach taboru kolejowego i sprzętu transportowego. Spółka skorzystała z pomocy państwa w ramach Tarczy Antykryzysowej.
 

- Firma, która była przeznaczona do likwidacji oraz zwolnienia ok. 300 osób, dzisiaj, po kilku latach nowych zleceń, planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju zatrudnia nowych ludzi – 600 pracowników. A nowy, III etap rozwoju to kolejne miejsca pracy. I to jest właśnie Polski Ład w praktyce – mówił premier. Jak dodał, „polską kolej trzeba modernizować, by była ona wysokiej jakości. Tę jakość, ale i bezpieczeństwo zapewniają takie firmy jak Remtrak – podsumował. 


Premier podkreślił, że Polski Ład będzie służył coraz lepiej Polakom – pasażerom oraz wzmocni potencjał transportowy i możliwości handlowe Polski. Jak dodał, „to jest właśnie mechanizm naczyń połączonych całej polskiej gospodarki”.

PKP Intercity REMTRAK

Firma powstała 1999 r. jako spółka PKP Intercity Remtrak. Na początku istnienia podstawowym zakresem jej działalności była naprawa elektrycznych zespołów trakcyjnych. Koniec 2009 r. to gruntowna zmiana strategii i reorientacja działalności spółki na ścisły związek z PKP Intercity w zakresie naprawy wagonów osobowych. Ostatnie lata działalności firmy charakteryzują się dużą dynamiką wzrostu zatrudnienia, co jest bezpośrednim efektem rozpoczętego w 2016 r. procesu modernizacji.
W 2019 r. spółka objęła patronatem techniczne szkoły ponadgimnazjalne w Opocznie i Drzewicy, co pozwoli na wykształcenie przyszłych specjalistów.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}