W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program inwestycyjny dla przygotowań do budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa podpisany

09.09.2022

9 września 2022 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji dla budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu. Oznacza to przyznanie finansowania na proces przygotowawczy dla nowej inwestycji (w ciągu drogi krajowej nr 73) i jednocześnie rezygnację z planowanego wcześniej przebiegu.

Program inwestycyjny dla przygotowań do budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa podpisany

Lokalizacja nowej inwestycji planowana jest na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego, w powiatach tarnowskim i dębickim. Około dziesięciokilometrowa droga łączyć będzie autostradę A4 z drogą krajową nr 94 (DK94). Możliwe do realizacji warianty przebiegu trasy rozpatrywane będą na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na tym etapie określone zostanie również miejsce powstania nowego węzła na autostradzie A4 na północ od Pilzna.

– Dzięki budowie połączenia autostrady A4 z DK94 zmniejszy się ruch w Tarnowie, ponieważ kierowcy jadący DK73 pomiędzy Pilznem a A4 nie będą musieli wjeżdżać do Tarnowa – ominą miasto od wschodu. Zaoszczędzą tym samym czas i sprawniej dotrą do celu. Skorzystają również mieszkańcy Tarnowa, bo wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice miasta poprawi bezpieczeństwo na drogach i przepustowość ulic, a jednocześnie zmniejszy się hałas i emisja zanieczyszczeń wynikająca z transportu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

– W ten sposób kończymy jałowe rozmowy z władzami miasta Tarnowa na temat poprowadzenia wschodniej obwodnicy miasta częściowo w jego granicach – dodał minister.

Wspólna sprawa województw

Droga krajowa nr 73 to ważny szlak komunikacyjny, który przechodzi przez trzy województwa: świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie i łączy m.in. Kielce, Morawicę, Chmielnik, Busko Zdrój, Pacanów, Szczucin, Dąbrowę Tarnowską, Tarnów, Pilzno i Jasło. Na dwudziestokilometrowym odcinku od Pilzna (woj. podkarpackie) do Tarnowa (woj. małopolskie) ma wspólny przebieg z DK94. Na ośmiokilometrowym odcinku od węzła na ul. Lwowskiej w Tarnowie do węzła A4 Tarnów Centrum przebiega przez miasto.

Mieszkańcy miejscowości położonych przy DK73 na południe od DK94, w tym Pilzna i Jasła mają ograniczony dostęp do autostrady A4. Mogą na nią wjechać korzystając z węzła Tarnów Centrum albo z węzła Dębica Wschód, które są oddalone od siebie o ok. 30 km. Podobnie jak kierowcy kursujący DK73 na trasie Kielce – Jasło.
Budowa węzła na A4 w okolicy Pilzna i wykonanie podłączenia drogowego do DK94 są więc społecznie oczekiwane.

Łącznik A4-DK94 oprócz funkcji obwodnicy będzie pozytywnie wpływał na rozwój gospodarczy regionu na granicy województw małopolskiego i podkarpackiego. Zwiększy też dostępność miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych w południowo-wschodniej Polsce.

Proces przygotowawczy dla odcinka od autostrady A4 do drogi krajowej DK94 przewidziany jest na lata 2022-2026. Będzie obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}