W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych”

Projekt „Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych” realizowany w okresie 10.06.2020 - 31.12.2023 przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (beneficjent) we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury i Urzędem Lotnictwa Cywilnego, przy wsparciu środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020.

Opis projektu:

Istotą projektu jest wdrożenie usług elektronicznych związanych z obsługą operacji lotniczych wykonywanych przez bezzałogowe statki powietrzne (BSP) oraz obsługą operatorów/pilotów BSP.

Dane

Projekt

„Usługi cyfrowe dla bezzałogowych statków powietrznych” (POPC.02.01.00-00-0126/19)

Finanse (PLN)

Koszt całkowity:
61 450 159,64 PLN

Dofinansowanie UE:
51 391 979,03 PLN

Okres realizacji

10.06.2020 – 07.06.2023 (przedłużony do 31.12.2023)

Źródło finansowania UE

Programu Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 Oś Priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty urząd” Działanie 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”, nr naboru POPC.02.01.00-IP.01-00-013/19

Beneficjent

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8
02-147 Warszawa
www.pansa.pl

Partner

Ministerstwo Infrastruktury
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa
www.gov.pl/web/infrastruktura

Partner

Urząd Lotnictwa Cywilnego
ul. Marcina Flisa 2
02-247 Warszawa
www.ulc.gov.pl

Instytucja Pośrednicząca

Centrum Projektów Polska Cyfrowa
ul. Spokojna 13a
01-044 Warszawa
www.cppc.gov.pl

 

Główne cele projektu:

- optymalizacja rozwiązań związanych z rynkiem BSP wraz  z usprawnieniem działalności gospodarczej prowadzonej w tej branży, poprzez wdrożenie elektronicznych usług dla operatorów BSP, przedsiębiorców oraz obywateli;

- usprawnienie procesu rejestracji, certyfikacji, licencji i szkoleń poprzez cyfryzację tych usług; umożliwienie i obsługę zaawansowanych lotów BSP na masową skalę oraz zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu lotniczym poprzez systemowe wsparcie operatorów BSP
w dokonywaniu oceny ryzyka operacji BSP, możliwości dynamicznego wprowadzania tymczasowych ograniczeń w użytkowaniu przestrzeni w wyniku reakcji na zagrożenie oraz szybki dostęp do informacji o legalności lotu.

Odbiorcy projektu:

- operatorzy BSP, ULC, PAŻP, organy i instytucje administracji publicznej oraz samorządy.  Operatorzy mogą należeć do różnych kategorii i grup interesariuszy projektu – zarówno do kategorii administracja publiczna, jak i przedsiębiorców, czy obywateli.

Produkty projektu:

-  dwa systemy:  Krajowy System Informacji Dronowych (KSID) oraz system DTM Autonomia oraz funkcjonalne i przyjazne dla odbiorców usługi:

  1. Obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP (e-Rejestracja, e-Certyfikacja, e-Licencja)

Nadawanie uprawnień do wykonywania lotów BSP w formie cyfrowej. Operator BSP ma możliwość przeprowadzenia procesów związanych z rejestracją BSP i otrzymaniem pozwoleń, uprawnień i certyfikatów z każdego miejsca online, a Urzędnicy ULC obsługują usługę w sposób cyfrowy.

  1. e-Learning

Możliwość zapoznania się z materiałami merytorycznymi w formie elektronicznej,
w tym z dedykowanymi i zalecanymi szkoleniami z zakresu bezpieczeństwa, regulacji prawnych, wniesienia opłaty za kurs lub/ i wydanie licencji, wydanie świadectwa kwalifikacji, a także odbycia kursu online oraz umówienia się z podmiotem szkolącym na szkolenie praktyczne w przypadku ubiegania się o uprawnienia BSP w kategorii „szczególnej” oraz uzyskania zaświadczeń o odbytym kursie.

  1. Ocena ryzyka operacji BSP  (e-SORA)

Usługa polegająca na  dokonaniu oceny ryzyka operacji BSP oraz zdefiniowaniu czynników je ograniczających w sposób automatyczny, przy wykorzystaniu oficjalnych i wiarygodnych danych.

  1. Usługa dostarczania informacji o wskazanym locie BSP (e-Identyfikacja)

Usługa realizowana w sposób zdalny, autoryzowany dostęp do systemu poprzez wskazanie danych wymaganych przepisami polskimi i europejskimi.

  1. Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę

Usługa umożliwiająca operatorom  realizację usług z wykorzystaniem BSP, wykonujących loty przede wszystkim w kategorii szczególnej, określonej w stosownych rozporządzeniach unijnych.

  1. Dynamic Safety & Security

Usługa, która wspiera służby w dbaniu o  porządek i bezpieczeństwo publiczne,
w tym  reagowanie na niebezpieczeństwo.      

Kluczowe kamienie milowe

2021

 

Przygotowanie projektu technicznego systemu KSID,
Pilotażowe uruchomienie usług:
– obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP
– e-learning
Testowe uruchomienie:
– modułu Magistrala KSID
– usługi e-SORA

2022

 

Testowe uruchomienie usług:
– Dynamic Safety & Security (system DTM Autonomia)
– zaawansowane loty BSP na szeroką skalę
– wdrożenie usługi e-identyfikacja BSP

2023

 

Wdrożenie produkcyjne usług:
– obsługa spraw związanych z nadawaniem uprawnień do wykonywania lotów BSP,
– e-learning,
– zaawansowane loty BSP na szeroką skalę w 3 miastach
Wdrożenie operacyjne modułów Systemu KSID i DTM Autonomia:
– Moduł e-SORA,
– Moduł e-płatności,
– Moduł Dynamic Safety & Security
– Moduł Dynamic Safety & Security wraz z uruchomieniem usługi Moduł Zaawansowane loty BSP na szeroką skalę 

 

Fundusze Europejskie - Rzeczpospolita Polska - Unia Europejska banner

{"register":{"columns":[]}}