W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przemysł kolejowy wraca na dobre tory

28.02.2018

Należąca do Agencji Rozwoju Przemysłu SA H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisała z PKP Intercity umowę na wyprodukowanie 55 wagonów. Wartość kontraktu to prawie 500 mln zł. To obecnie największe zamówienie w portfelu Cegielskiego. W konferencji podsumowującej efekty restrukturyzacji spółki, która odbyła się 27 lutego 2018 r., udział wzięli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej w Poznaniu

Nowe zamówienia są efektem optymalizacji kosztów w spółce i konsekwentnej realizacji planu restrukturyzacji rozwojowej. Agencja Rozwoju Przemysłu, zgodnie z przyjętymi założeniami o modernizacji i wsparciu polskich championów, spełnia zadania przewidziane w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

- Powoli odradza się polski przemysł. Dzięki współpracy pomiędzy polskimi przedsiębiorstwami pojawiły się nowe zlecenia. PKP Intercity zleciło remont 55 wagonów na kwotę blisko 500 mln zł - powiedział premier Mateusz Morawiecki.

 

- W trakcie wizyty w fabryce Cegielskiego miałem okazję zapoznać się z dorobkiem polskiej myśli technologicznej i nie mam wątpliwości, że może ona konkurować z najlepszymi rozwiązaniami na świecie. Jestem przekonany, że z tego zakładu wyjdzie kolejny impuls rozwoju przemysłowego – podkreślił premier Mateusz Morawiecki.

Całkowita wartość zamówienia dla Cegielskiego to 473,5 mln zł brutto przeznaczonych na 55 nowych wagonów. PKP Intercity może skorzystać również z prawa opcji na dodatkowe 26 wagonów. Wówczas wartość kontraktu wyniesie ponad 697 mln zł brutto. Na rozwój przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 8,5 mld euro. Przemysł kolejowy jest także priorytetem Ministerstwa Infrastruktury, które w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku na modernizację linii kolejowych planuje przeznaczyć środki w wysokości ponad 67 mld zł.

- Polacy coraz chętniej podróżują pociągami. Duży wpływ ma na to coraz nowocześniejszy tabor, z którego korzystają podróżni. Ten kontrakt to kolejny krok do realizacji celu, jakim jest zapewnienie Polakom możliwości podróżowania komfortowymi, nowoczesnymi pociągami – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Portfel zamówień Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski wynosi obecnie ponad miliard zł brutto. W zeszłym roku spółka oddała do eksploatacji 20 zmodernizowanych Feniksów, które obecnie jeżdżą w barwach POLREGIO.

- W ciągu dwóch lat, dzięki skutecznej restrukturyzacji rozwojowej, udało się nam wyprowadzić firmę na właściwe tory. Jeszcze trzy lata temu spółce groziła upadłość, a jej portfel zamówień wynosił niecałe 100 mln zł. Dzisiaj H. Cegielski, dzięki konkurencyjnej ofercie staje się ważnym graczem na rynku. Potwierdzeniem jest kolejny kontrakt realizowany dla PKP Intercity, który nie tylko przyczyni się do stabilizacji finansowej spółki, ale również pozwoli na zwiększenie zatrudnienia – mówi Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że 2017 r. był rekordowy w przewozach pasażerskich. Blisko 304 mln przewiezionych pasażerów to wynik najlepszy od  15 lat. Pasażerowie coraz częściej doceniają komfort, szybkość i bezpieczeństwo, które  zapewniają podróże pociągami.

- Podpisana z Fabryką Pojazdów Szynowych umowa to kolejny etap realizacji naszej strategii taborowej. Odpowiadamy na zróżnicowane potrzeby naszych pasażerów, którzy wybierają pociąg jadąc do rodziny, na wakacje, czy do pracy. Stąd tak różne typy zamówionych wagonów. W ten sposób zachęcamy do wybierania kolei, jako najwygodniejszego sposobu podróżowania – powiedział Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Nowoczesny design, ergonomiczne fotele, klimatyzacja, bezprzewodowy Internet, łatwy dostęp do gniazd elektrycznych – tym będą charakteryzować się nowe wagony PKP Intercity. Będą one dostosowane do potrzeb różnych grup pasażerów - przewoźnik kupi 5 wagonów przedziałowych pierwszej klasy, 18 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 18 wagonów przedziałowych drugiej klasy, 7 wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery oraz 7 wagonów przedziałowych drugiej klasy, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.

- Po zakończonej z sukcesem modernizacji 22 wagonów dla PKP Intercity z pozytywną energią podpisaliśmy kolejny kontrakt z narodowym przewoźnikiem, tym razem na dostawę nowych wagonów. Produkcja pojazdów zgodnych z Technicznymi Specyfikacjami Operacyjności TSI pozwoli naszej spółce udowodnić, że jesteśmy gotowi dostarczać nowoczesne produkty wysokiej klasy spełniające najnowsze wymogi w zakresie bezpieczeństwa i komfortu – powiedział Hubert Stępniewicz, prezes H. Cegielski - Fabryki Pojazdów Szynowych.

Z nowych wagonów podróżni będą mogli korzystać w pociągach Express InterCity (EIC) na trasach: Warszawa – Kraków, Zakopane – Gdynia, Kołobrzeg/Gdynia – Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Gdynia – Warszawa. Umowa z FPS H. Cegielski to kolejny etap realizacji zaktualizowanej strategii taborowej PKP Intercity na lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2023 r. Modernizując i kupując nowe pociągi, przewoźnik zainwestuje 7 mld zł w komfort pasażerów. To największy program inwestycyjny w historii spółki.

Więcej informacji na stronie Agencji Rozwoju Przemysłu oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}