W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przemyśl, Nowa Dęba i Kolbuszowa zyskają obwodnice

11.05.2020

Minister Infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla 3 nowych obwodnic w województwie podkarpackim: Przemyśla w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 oraz Nowej Dęby i Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9. Inwestycje o łącznej długości ok. 37 km powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber wziął udział w konferencji prasowej dot. podpisania Programu inwestycji dla obwodnicy Nowej Dęby
- Dzisiaj po raz kolejny możemy powiedzieć: Program budowy 100 obwodnic działa i jest realizowany. Dzięki niemu powstanie wiele obwodnic, które ułatwią życie mieszkańcom w całej Polsce. Dotyczy to także miast w województwie podkarpackim. Polska jest jedna, mamy obowiązek dbać o zrównoważony rozwój kraju w każdym jego regionie. Dlatego inwestujemy w drogi lokalne, dlatego inwestujemy w przystanki kolejowe, dlatego dofinansowujemy przewozy autobusowe. Z tego samego powodu budujemy obwodnice – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.  

Obwodnica Przemyśla

Obwodnica Przemyśla o długości ok. 22 km powstanie w nowym śladzie DK 28/77 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po zachodniej stronie miejscowości.

Celem budowy obwodnicy Przemyśla jest wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych numer 28 oraz 77. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 28 w kierunku polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medyce. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Przemyśla to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026–2028.

Obwodnica Nowej Dęby

Obwodnica Nowej Dęby o długości ok. 7 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.

Celem budowy obwodnicy Nowej Dęby jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa obwodnica ułatwi tranzyt w ciągu DK9 Rzeszów - Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (planowana jest również realizacja obwodnicy Kolbuszowej). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Nowej Dęby to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028.

Obwodnica Kolbuszowej

Obwodnica Kolbuszowej o długości ok. 8,5 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.

Celem  budowy obwodnicy Kolbuszowej jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu DK9. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa  ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej numer 9 Rzeszów - Radom i będzie stanowiła jedną z dwóch nowych obwodnic w ciągu DK9 (oprócz tego przewidziana jest realizacja obwodnicy Nowej Dęby). Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Obwodnica Kolbuszowej to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami Koncepcji Programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Realizacja zadania została przewidziana w latach 2026–2028.

- Przez wiele lat wschodnie regiony naszego kraju, w tym województwo podkarpackie, nie mogły doprosić się o potrzebne inwestycje. Nasz rząd od ponad czterech lat konsekwentnie to zmienia. W ramach Programu budowy 100 obwodnic powstaną tu inwestycje, na które od dawna czekają mieszkańcy dużych i mniejszych miejscowości. To, czego niektórzy nie dostrzegają z perspektywy Warszawy, my uważamy za ważny interes lokalnych społeczności. Dzięki budowie tych obwodnic zwiększy się komfort życia w podkarpackich miastach oraz poziom bezpieczeństwa na tutejszych drogach – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W ramach programu obwodnicowego na Podkarpaciu powstanie łącznie 8 obwodnic:

  • Obwodnica Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73,
  • Obwodnica Jasła w ciągu DK73,
  • Obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
  • Obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
  • Obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
  • Obwodnica Pilzna w ciągu DK73,
  • Obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/77,
  • Obwodnica Sanoka w ciągu DK84 (II etap).

 

W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.

Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}