Przywrócimy kolej z Kartuz do Lęborka - z myślą o podróżnych i elektrowni jądrowej
22.09.2025
Zwiększy się dostęp do kolei na Pomorzu oraz bezpieczeństwo energetyczne kraju. Pociągi powrócą na linię kolejową z Kartuz do Lęborka. Zmodernizowana trasa będzie również alternatywnym połączeniem do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo - Kopalino. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę na realizację tej inwestycji.
Ostatni raz regularne połączenia pasażerskie na odcinku linii kolejowej nr 229 Kartuzy – Sierakowice – Lębork były realizowane w 2000 r. Po ćwierćwieczu oczekiwań mieszkańcy powiatów kartuskiego i lęborskiego oraz turyści, korzystający z kaszubskich atrakcji, ponownie będą mogli wsiąść do pociągów na tej trasie, która będzie również pełnić funkcję korytarza dowozu pracowników i dostaw towarów podczas budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Rewitalizacja trasy Kartuzy – Lębork będzie mieć istotne znaczenie podczas zamknięć torowych na zaplanowanej do modernizacji linii nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, gdyż pozwoli na utrzymanie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych ze Słupska i Lęborka do Trójmiasta, z ominięciem remontowanego odcinka linii nr 202 (zakończenie prac planowane jest w 2029 r.).
Zadanie będzie realizowane w trybie Projektuj i buduj. Na około 60-kilometrowej trasie PKP PLK przebuduje 11 stacji i przystanków (Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia-Zakrzewo, Kętrzyno, Rozłazino). Powstaną trzy nowe przystanki (Grzybno, Łapalice, Sierakowice Szkoła), które zwiększą dostęp do kolei w tej części woj. pomorskiego. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowanych zostanie 10 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, natomiast 57 objętych zostanie remontem. Sprawne i bezpieczne prowadzenie pociągów będzie możliwe dzięki zabudowie nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczniej będzie także na styku dróg i torów dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Pociągi pasażerskie i towarowe po zakończeniu prac pojadą z prędkością do 120 km/h. Pełen zakres inwestycji będzie znany po przygotowaniu dokumentacji projektowej.
Będzie kolej do elektrowni jądrowej
Realizacja robót na linii nr 229 odc. Kartuzy – Lębork stanowi jeden z trzech etapów projektu, którego celem jest zapewnienie dostępu kolejowego do planowanej na terenie gminy Choczewo (pow. wejherowski) elektrowni jądrowej. W drugim etapie zmodernizowany będzie odcinek linii nr 229 między Lęborkiem i Łebą, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim. Powstaną nowe odcinki linii z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 na obszarze stacji Steknica. Zmodernizowana zostanie również linia nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo, co stanowić będzie trzeci etap inwestycji. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei.
Wybranie wykonawcy dla realizacji drugiego etapu zadania planowane jest w tym roku, a dla trzeciego etapu w II kwartale 2026 r. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2029 r.