W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rada Ministrów przyjęła projekt reformy systemu badań technicznych pojazdów

30.10.2018

Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez ministra infrastruktury projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Przyjęte rozwiązania pozytywnie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochronę środowiska. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do rozwiązań przyjętych w Unii Europejskiej.

Zgodnie z projektem, za organizację i funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad tymi badaniami, a także przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz ośrodki szkolenia diagnostów, odpowiedzialny będzie Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Jest to jednostka podległa ministrowi infrastruktury.

Do tej pory sprawowanie nadzoru nad przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów należało do 380 starostów, jednak Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła wykonywanie przez niektórych z nich tego zadania. Ponadto przeprowadzona przez ministra infrastruktury ankieta, dotycząca nowych zadań wynikających z implementacji dyrektywy 2014/45/UE, dostarczyła informacji, że starostwa mogą nie być zdolne do wykonywania zadań nakładanych na Polskę przepisami unijnymi.

Z kolei ośrodki szkolenia diagnostów funkcjonują obecnie na zasadach wolnorynkowych bez żadnego nadzoru. Powoduje to słabe przygotowanie kandydatów na diagnostów i przekłada się na niską zdawalność przez nich egzaminów. Dlatego w projekcie przewidziano powstanie skoordynowanego systemu szkolenia diagnostów pracujących w stacjach kontroli pojazdów.

Nowy system będzie zawierał szczegółowe wymagania dotyczące ośrodków szkolenia, zarówno niezbędnej infrastruktury, jak i przygotowania wykładowców oraz nadzoru nad nimi. Stworzony zostanie również system egzaminów oraz obowiązkowych szkoleń dla diagnostów: wstępnych i cyklicznych, przypominających i rozszerzających wiedzę dotyczącą konstrukcji pojazdów oraz sposobu przeprowadzania badań. Nadzór nad systemem szkolenia diagnostów powierzono dyrektorowi TDT. Nowe wymagania są konsekwencją wytycznych określonych w przepisach UE.

Dyrektora TDT wyznaczono także do prowadzenia Krajowego Punktu Kontaktowego odpowiedzialnego za wymianę informacji związanych z badaniami technicznymi pojazdów z pozostałymi państwami Unii Europejskiej oraz Komisją Europejską.

Szczegółowe rozwiązania zaproponowane w projekcie mają na celu:

  • poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ochrony środowiska przez uszczelnienie systemu badań technicznych i poprawę nadzoru nad tym systemem;
  • podwyższenie jakości pracy diagnostów, poziomu ich kwalifikacji i kompetencji oraz poprawę rzetelności wykonywanych przez nich badań technicznych dzięki wprowadzeniu dla nich obowiązkowych okresowych szkoleń;
  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym przez objęcie specjalnym nadzorem weryfikacji i kontroli stanu licznika pojazdu w stacji kontroli pojazdów i ewidencji CEPiK 2.0;
  • większą dostępność danych dla obywateli oraz przedsiębiorców przez prowadzenie przez dyrektora TDT rejestru stacji kontroli pojazdów oraz rejestru diagnostów uprawnionych do wykonywania badań technicznych. Obecnie funkcjonuje 380 rejestrów prowadzonych przez starostów;
  • podwyższenie jakości i wiarygodności badań przez wprowadzenie obowiązku okresowego sprawdzania (kalibracji i konserwacji) wyposażenia kontrolno-pomiarowego oraz archiwizacji wyników badań;
  • poprawę stanu środowiska w wyniku wykrywania i eliminowania z użytkowania pojazdów z niesprawnymi układami kontroli emisji spalin oraz wyeliminowanie nieszczelności powodujących wycieki toksycznych płynów eksploatacyjnych, nieszczelności instalacji gazowych, jak również eliminację pojazdów powodujących nadmierny hałas.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów przewidziano m.in. obniżenie lub zniesienie opłat przez nich ponoszonych, przy jednoczesnym zachowaniu obecnych stawek opłat pobieranych od kierowców za badania techniczne pojazdów. Jednocześnie w związku z wdrożeniem przepisów unijnych, przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów będą ponosić tzw. opłatę jakościową, przeznaczoną na poprawę funkcjonowania systemu badań technicznych pojazdów.

Ostateczna wysokość opłaty jakościowej w wysokości nie wyższej niż 3,5 zł zostanie określona w akcie wykonawczym do ustawy (rozporządzeniu Ministra Infrastruktury) i będzie obowiązywać dopiero od 2020 r. Wysokość opłaty jakościowej będzie uzależniona od wysokości przychodu osiągniętego z tytułu opłat za badania techniczne wykonane po terminie (co najmniej 45 dni po terminie badania), który ma być głównym źródłem finansowania systemu zapewnienia wysokiej jakości badań technicznych pojazdów.

Znowelizowane rozwiązania mają obowiązywać po 3 miesiącach od daty ich publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

{"register":{"columns":[]}}