W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Recykling statków

Podstawowe wymogi prawne w zakresie recyklingu statków na poziomie prawa unijnego zostały określone w przyjętym w 2013 r. rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 w sprawie recyklingu statków oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16 WE. Głównym celem przyjętych rozwiązań jest zapobieganie, ograniczanie oraz minimalizacja negatywnego wpływu procesu recyklingu statków zarówno na bezpieczeństwo, zdrowie i życie ludzkie jak i środowisko naturalne.

Kluczowe rozwiązania rozporządzenia 1257/2013:

Rozporządzenie 1257/2013 przenosi na grunt prawa UE wymagania przyjętej w dniu 15 maja 2009 r. pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) Międzynarodowej konwencji z Hongkongu o bezpiecznym i ekologicznie racjonalnym recyklingu statków (tzw. Konwencja z Hongkongu). W 2014 r. przyjęto decyzję Rady 2014/241/UE, zezwalającą krajom UE posiadającym statki pływające lub zarejestrowane pod ich banderą na ratyfikację lub przystąpienie do ww. Konwencji.

Konwencja z Hongkongu, mająca na celu zapobieganie, redukcję, i w miarę możliwości, eliminowanie zdarzeń spowodowanych przez recykling statków, które mogą szkodliwie wpływać na zdrowie ludzkie i środowisko, wprowadza regulacje dotyczące projektowania, budowy, eksploatacji i przygotowania statków do demontażu w taki sposób, aby ułatwić bezpieczny i ekologicznie racjonalny recykling bez szkody dla bezpieczeństwa i efektywności eksploatacyjnej statku. Dodatkowo Konwencja z Hongkongu reguluje bezpieczną i ekologicznie racjonalną działalność zakładów recyklingu statków. Ustanawia także odpowiedni mechanizm egzekwowania prawa w zakresie recyklingu statków. Konwencja nie została przez Polskę jeszcze ratyfikowana, zainicjowane zostały prace przygotowawcze.

Ratyfikacja Konwencji z Hongkongu przez Bangladesz i Liberię dnia 26 czerwca 2023 r. spowodowała, że zostały spełnione warunki wymagane do jej wejścia w życie tj. ratyfikacja przez co najmniej 15 państw, których flota stanowi łącznie nie mniej niż 40% tonażu brutto światowej floty handlowej, a zdolność recyklingowa co najmniej 3% tonażu floty tych państw. Termin wejścia w życie Konwencji z Hongkongu wynosi 24 miesiące od momentu spełnienia powyższych wymogów.

Konwencja z Hongkongu wejdzie w życie w dniu 26 czerwca 2025 r.
 

Osoby odpowiedzialne za udzielanie informacji osobom fizycznym lub prawnym, zgodnie z art. 19 rozporządzenia 1257/2013:

  • W zakresie zakładów recyklingu statków

Michał Ambroziewicz
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
Departament Gospodarki Odpadami
ul. Wawelska 52/54, 00-920 Warszawa
tel. 22 369 24 11, e-mail: michal.ambroziewicz@mos.gov.pl; michal.ambroziewicz@klimat.gov.pl

  • W zakresie statków

Juliusz Stępniewski
Ministerstwo Infrastruktury
Departament Gospodarki Morskiej
Wydział Ochrony Środowiska Morskiego
ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa
tel. 22 522 56 03, e-mail: juliusz.stepniewski@mi.gov.pl

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.12.2023 12:52 Adam Bielecki
Pierwsza publikacja:
23.05.2018 09:20 Piotr Gmurczyk
{"register":{"columns":[]}}