W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy Ministrów ds. transportu o cyfrowej transformacji mobilności

30.10.2020

Wykorzystanie rewolucji cyfrowej do zapewnienia zrównoważonej, bezpiecznej i efektywnej mobilności było przedmiotem dyskusji ministrów ds. transportu krajów UE i EFTA podczas wideokonferencji zorganizowanej 29 października 2020 r. przez Prezydencję niemiecką w Radzie UE. W spotkaniu, w którym Polskę reprezentował sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel uczestniczyła również komisarz ds. transportu, Adina Vălean.

Rozmowy Ministrów ds. transportu o cyfrowej transformacji mobilności

W swoim wystąpieniu wiceminister Andrzej Bittel zaznaczył, że Polska dostrzega potrzebę wykorzystania cyfrowych rozwiązań na rzecz zwiększenia mobilności i spójności społecznej. Jako przykład krajowej inicjatywy w dziedzinie cyfrowej transformacji usług transportowych wskazał projekt Wspólny Bilet, w ramach którego podróżni mogą zakupić jeden bilet na całą podróż koleją, realizowaną pociągami różnych przewoźników.
 

- Dzięki wykorzystywaniu nowych technologii oraz cyfryzacji procesu podróży, transport koleją staje się dla pasażera bardziej atrakcyjny, bardziej dostępny oraz tańszy i niejednokrotnie stanowi pierwszy wybór podczas podejmowania decyzji, jakim środkiem transportu będzie ją realizował - powiedział wiceminister Andrzej Bittel.


Ministrowie rozmawiali również o planie opracowania przez Komisję Europejską zasad udostępniania danych dotyczących mobilności. Efektywny i bezpieczny obrót danymi pozwoli na wdrażanie nowoczesnych usług transportowych i optymalizowanie procesów zarządzania transportem.

Omawiając możliwości, jakie cyfryzacja stwarza w obszarze ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko, wiceminister Bittel dodał, że nowoczesna mobilność zwiększy efektywność działania transportu, m.in. optymalizację transportu indywidualnego oraz lepsze zarządzaniem transportem zbiorowym. Pozwoli również, by niezbędna praca przewozowa odbywała się przy możliwie najmniejszym zużyciu energii i eliminacji tzw. pustych przebiegów.
 

- Ważna jest jednak nie tylko redukcja szkodliwych emisji, ale również zapewnienie właściwego funkcjonowania europejskiej branży transportowej - zaznaczył wiceminister Bittel.


Dodatkowo wskazał na Pakiet Mobilności I jako zagrożenie dla osiągania celów klimatycznych, co było jednym z powodów, dla których m.in. Polska zaskarżyła wybrane przepisy PM I do Trybunału Sprawiedliwości UE.
 

- Cyfrowa transformacja sama w sobie nie uczyni jednak transportu bardziej przyjaznym dla klimatu, szczególnie jeżeli przepisy prawa UE będą zmuszały przedsiębiorców transportowych do działań skutkujących dodatkowymi, zbędnymi, emisjami milionów ton CO2 – podkreślił na zakończenie swojego wystąpienia wiceminister Bittel, nawiązując do niedawno przyjętych przez Unię Europejską przepisów Pakietu Mobilności I, które regulują międzynarodowy transport drogowy w UE.


Określone w rozmowach wspólne priorytety zostały zawarte w  Deklaracji z Pasawy, która da impuls przyszłej europejskiej polityce transportowej, a która ma być przyjęta przez ministrów w najbliższych dniach.

{"register":{"columns":[]}}