W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy o polskiej branży budowlanej

18.03.2022

18 marca 2022 r. wiceminister infrastruktury Rafał Weber uczestniczył w wideokonferencji poświęconej wyzwaniom, jakie stoją przed branżą budownictwa infrastrukturalnego i organizacjami branżowymi w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.

Rozmowy o polskiej branży budowlanej
- Ostatnie problemy z dostępnością pracowników i wahaniami cen, które są bezpośrednim efektem wojny w Ukrainie, skłaniają nas do odpowiedniej reakcji. Stoimy u progu rozpoczynającego się sezonu budowlanego, dlatego musimy dokonać wszelkich starań, aby prace na wszystkich inwestycjach były kontynuowane, a branża budownictwa infrastrukturalnego została odpowiednio zabezpieczona - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


Na wideokonferencji omówione zostały kwestie odpływu pracowników z Ukrainy oraz problemy związane z dostępnością produktów na budowach i wahaniami cen materiałów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji.

Ministerstwo Infrastruktury wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad podejmują odpowiednie działania, których celem jest utrzymanie płynności i stabilności rynku poprzez kontynuację rozpoczętych budów oraz umożliwienie składania odpowiednio skalkulowanych ofert.

W lutym br. podwyższony został limit waloryzacji kontraktów drogowych, który określony został na poziomie (+/-) 10 proc. Wcześniej limit wynosił (+/-) 5 proc. Decyzja o zwiększeniu limitu została podjęta w oparciu o dane statystyczne, zakładane prognozy rynkowe, w tym te autorstwa Narodowego Banku Polskiego, oraz stosowne analizy i wyliczenia dotyczące maksymalnego poziomu limitu waloryzacyjnego. Zwiększenie limitu waloryzacji było oczekiwane przez branżę budowlaną i dotyczyć będzie wszystkich przetargów ogłaszanych w tym roku.

W ostatnim czasie wprowadzono także kilka innych rozwiązań, które pozytywnie wpływają na rynek budownictwa infrastrukturalnego w Polsce. Jednym z nich jest decyzja o wydłużeniu czasu na składanie ofert dla tych przetargów, gdzie aktualne terminy wyznaczone są na koniec marca. Zmiana terminu pozwala na dłuższą obserwację sytuacji na rynku i ocenę, czy za kilka tygodni ulegnie ona stabilizacji i pozwoli na złożenie odpowiednio skalkulowanych ofert.

Ponadto GDDKiA analizuje i szuka rozwiązań alternatywnych w zakresie poszczególnych surowców i zastosowania równoważnych zamienników materiałowych, oczekując na tożsame podejście branży budowalnej.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}