Powrót

Rozmowy o przyszłości branży transportowej: wiceminister Stanisław Bukowiec o unijnych przepisach dotyczących zabezpieczenia społecznego

17.12.2025

Unijne rozporządzenia dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w krajach członkowskich były omawiane przez wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca i Alinę Ujupann, szefową gabinetu wiceprzewodniczącej wykonawczej Komisji Europejskiej ds. prawa i umiejętności społecznych, wysokiej jakości miejsca pracy i gotowości.

Rozmowy o przyszłości branży transportowej: wiceminister Stanisław Bukowiec o unijnych przepisach dotyczących zabezpieczenia społecznego

Przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego mają zapewnić, by fakt pracy lub zamieszkania w innym państwie członkowskim nie stawiał obywateli w gorszej pozycji. Podczas spotkania omówiono możliwy wpływ tych regulacji na branżę TSL. Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec, branża transportu drogowego od dłuższego czasu niezmiennie sygnalizuje obawy związane z nowelizacją tych aktów prawnych, które zawierają rozwiązania niekorzystne dla polskich przedsiębiorców i nie uwzględniają specyfiki operacji transportowych w przewozach drogowych. 

— Projektowane zmiany mogą doprowadzić do sytuacji, w której kierowca będzie równocześnie objęty trzema różnymi systemami prawnymi: pracy, podatków i ubezpieczeń społecznych – w zależności od kraju rejestracji przedsiębiorcy, miejsca świadczenia usługi i zamieszkania pracownika — mówił wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.


Takie zmiany będą negatywne dla kierowców, którzy w międzynarodowym transporcie drogowym, czyli pracy charakteryzującej się wysoką mobilnością, zmuszeni będą do częstych zmian systemu ubezpieczeń społecznych i mogą tracić uprawnienia do świadczeń, a ich emerytury będą uzależnione od żmudnych i kosztownych procedur w państwach członkowskich UE, w których wykonywali przewozy drogowe.

Wiceszef resortu ds. transportu przypomniał, że w maju br. organizacje branżowe zrzeszające przewoźników z Polski, Węgier, Chorwacji, Słowenii i Czech apelowały o zaprzestanie prac nad reformą tych przepisów, ponieważ wywoła to chaos w sektorze transportu drogowego, zagrozi milionom miejsc pracy i osłabi konkurencyjność gospodarki UE.

W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele polskiej branży transportu drogowego, którzy mieli okazję bezpośrednio przedstawić swoje postulaty wobec przedstawicielki Komisji Europejskiej.

{"register":{"columns":[]}}