W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy o rewizji wytycznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T)

24.09.2021

W dniach 22-23 września 2021 r. słoweńskie Brdo było gospodarzem zorganizowanego przez prezydencję słoweńską w Radzie UE nieformalnego spotkania Rady UE ds. transportu i energii.

Family photo z nieformalnego spotkania Rady UE ds. transportu i energii

Podczas obrad rozmawiano o kluczowych wyzwaniach, jakie stoją przed sektorami transportu i energii na drodze do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu - strategii rozwoju, która ma przekształcić Unię Europejską do 2050 r. w obszar neutralny klimatycznie.

Podczas sesji ministrów ds. transportu omówione zostały kluczowe rozwiązania zawarte w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych.

Po nieformalnym spotkaniu ministrów zorganizowana została sesja dotycząca rewizji wytycznych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) z udziałem unijnej komisarz ds. transportu, Adiny Vălean.  Podczas tej sesji zostało przedstawione Wspólne Oświadczenie państw Grupy Wyszehradzkiej (V4) na temat proponowanych przez Komisję Europejską (KE) scenariuszy rozwoju sieci TEN-T, w którym w szczególności podkreślono znaczenie kluczowych projektów transgranicznych łączących państwa V4, czyli Czechy, Polskę, Słowację i Węgry.
W opinii państw V4 rewizja rozporządzenia dotycząca sieci TEN-T powinna koncentrować się w pierwszej kolejności na dostosowaniu map sieci do obecnych priorytetów infrastrukturalnych poszczególnych państw członkowskich.

W celu podkreślenia znaczenia procesu rewizji sieci TEN-T dla rozwoju infrastruktury transportowej ministrowie ds. transportu państw V4 wskazali wspólne projekty, które powinny znaleźć się na mapie sieci TEN-T w wyniku rewizji. Są nimi:

  • Via Carpatia - włączenie całości międzynarodowego korytarza drogowego do sieci bazowej TEN-T,
  • rozwój linii kolejowych dużych prędkości w regionie państw V4,
  • polski Centralny Port Komunikacyjny „Solidarność”,
  • poprawa połączeń wodnych śródlądowych oraz żeglowności na Dunaju, Odrze i Łabie (w tym na rzece Wag).

 

- Polska realizuje z sukcesem największy w swojej historii program inwestycyjny na sieciach transportowych, wykonując olbrzymi postęp - zarówno w drogach, jak i na kolei. To między innymi odcinki transgraniczne, jak Rail Baltica, Via Baltica czy łączące Polskę z Czechami elementy linii kolejowej E-65. Kolejne inwestycje są w przygotowaniu - powiedział reprezentujący Polskę Tomasz Tomala, szef gabinetu politycznego Ministra Infrastruktury.

 

W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju UE, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych.

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.   

Do końca 2021 r. planowane jest przedstawienie przez KE propozycji aktualizacji rozporządzenia ws. sieci TEN-T.

{"register":{"columns":[]}}