W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpoczyna się projektowanie tunelu dla kolei dużych prędkości w Łodzi

23.11.2021

23 listopada 2021 r. spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na projekt ponad 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie kluczowym fragmentem szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Wartość kontraktu wynosi 59,8 mln zł.

Rozpoczyna się projektowanie tunelu dla kolei dużych prędkości w Łodzi

Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
 

– Pasażerowie z Łodzi i nie tylko mają powód do zadowolenia. Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.


Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Następnie trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery “Y”.
 

– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1 000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.


Kolejowa inwestycja CPK w Łodzi jest częścią korytarza Morze Północne - Morze Bałtyckie w ramach sieci bazowej TEN-T, który prowadzi z Finalndii przez kraje nadbałtyckie, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię. Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.

{"register":{"columns":[]}}