W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpoczyna się przebudowa trzech dworców w województwie mazowieckim

19.01.2023

Polskie Koleje Państwowe SA przekazały wykonawcom place budów dworców w Pilawie, Życzynie i Celestynowie. Każdy z nich ma ponad 100 lat, posiada unikatowy wygląd oraz przejdzie kompleksową modernizację.

Dworzec w Życzynie

Inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki nim historyczne, objęte ochroną konserwatora zabytków dworce odzyskają swoje dawne piękno i staną się obiektami komfortowymi, bezpiecznymi i dostępnymi dla wszystkich podróżnych.

– Dworce w Pilawie, Życzynie i Celestynowie świadczą o bogatej historii kolei w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki modernizacji tych obiektów podróżni otrzymają przestrzeń umiejętnie łączącą tradycję z nowoczesnością – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

146-letni unikat

Dworzec dawnej Kolei Nadwiślańskiej w Pilawie został wzniesiony w 1877 roku. Renowację przejdzie unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane zostaną poddane konserwacji i uzupełnieniu ubytków, a przestrzenie pomiędzy nimi pokryte tynkiem i pomalowane na biało. Nowym elementem na elewacji będą zegary i napisy „dworzec kolejowy” wraz z nazwą miejscowości. Dworzec zyska również iluminację podświetlającą jego bryłę nocą.

Do przestrzeni obsługi podróżnych, czyli holu stanowiącego jednocześnie poczekalnię, będą prowadzić schody i podjazd. Wystrój wnętrza będzie zainspirowany architekturą z czasu powstania dworca. Poza stolarką okienną, kasową i drzwiową w kolorze brązowym odtworzona zostanie boazeria. We wnętrzu zaprojektowano gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni przewidziano pokój dla opiekuna z dzieckiem i toalety. Resztę przestrzeni na parterze dworca zajmą pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych oraz niewielki lokal na wynajem.

Przebudowa dworca to również zmiany w jego najbliższym otoczeniu. Oprócz nowych chodników, nawierzchni drogi i elementów małej architektury w sąsiedztwie dworca zostanie wybudowana wiata rowerowa oraz parking na około 10 samochodów.

Prawie bliźniacze dworce

Prace budowlane rozpoczynają się również na dwóch niemal bliźniaczo wyglądających dworcach w Życzynie i Celestynowie. Pierwszy z nich wybudowano w 1883 roku, drugi w 1900 roku. Obydwa są zbudowane prawie w całości z drewna, mają bardzo podobne bryły i wygląd elewacji. Dworzec w Celestynowie czeka kompleksowa renowacja elewacji wraz z detalami architektonicznymi. Zostanie ona pomalowana na jasnopiaskowy kolor, z podziałami w kolorze brązowym. Podobny kolor będzie miała odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Budynek zyska nowe poszycie dachowe, napisy z nazwą dworca oraz okrągły zegar od strony peronów.

W Życzynie elewacja przejdzie jedynie drobne zabiegi konserwacyjne, gdyż jej renowację przeprowadzono w 2013 roku. Pojawią się na niej nowe przestrzenne i podświetlane napisy z nazwą dworca, a także okrągły zegar umieszczony pod daszkiem od strony peronów. Budynek zyska nowe poszycie dachowe, przemurowane zostaną kominy i poddana renowacji stolarka drzwiowa. Obydwa dworce zyskają nową iluminację nocną, podkreślającą walory architektoniczne budynków.

Sporo zmian czeka na podróżnych wewnątrz budynków. Wystrój wnętrz połączy w sobie elementy historyczne i nowoczesne. W Celestynowie obsługa podróżnych będzie odbywała się w holu dworca, który będzie jednocześnie pełnił funkcję poczekalni. Zdecydowano się na pozostawienie w niej na posadzce oryginalnych płytek w kolorze zielonym i jasnobeżowym tworzących geometryczny wzór, a także odtworzenie drewnianej boazerii na ścianach. Ciekawostką jest zachowanie po konserwacji niektórych ceramicznych włączników oświetlenia oraz odtworzenie szyldów przy drzwiach na wzór historycznych. Wyposażenie poczekalni obejmie ławki, gabloty na rozkłady jazdy pociągów, zegar oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Na parterze dworca zaprojektowano również toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej.

Nowy wystrój wnętrza poczekalni w Życzynie to połączenie historii z nowoczesnością. Szczególnie ciekawie będzie prezentowała się posadzka z płytkami o kwietnym wzorze, a także ściany pokryte boazerią. W holu wyeksponowany zostanie również historyczny piec kaflowy. Podróżni znajdą w nim: ławki, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz gabloty na rozkłady jazdy. W sąsiedztwie holu zaprojektowano toalety oraz pomieszczenie kasy biletowej. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmą mieszkania.

Przebudowy dworców w Celestynowie i Życzynie to również zmiany w ich bezpośrednim otoczeniu. Przy obydwóch budynkach zostaną ułożone nowe nawierzchnie, wybudowane wiaty rowerowe oraz wytyczone miejsca postojowe. Planuje się również uporządkowanie zieleni i montaż nowych elementów małej architektury: ławek, oświetlenia oraz koszy.

Eko, przyjazne i bezpieczne!

Na dworcach w Pilawie, Celestynowie i Życzynie zostaną wyeliminowane bariery architektoniczne oraz wprowadzone ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. Dworce staną się również bardziej ekologiczne dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła czy systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, które optymalizują zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dachu dworca w Pilawie pojawi się również 30 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania zielonej energii. Będzie również bezpieczniej, bo w budynkach zaprojektowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowy dworców w Pilawie, Celestynowie i Życzynie to koszt odpowiednio 10,9 mln zł, 8,34 mln zł i 8,56 mln zł. Planowany termin zakończenia wszystkich trzech inwestycji to lato 2024 roku.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}