W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

24.07.2018

- Dzisiaj Polska jest wielkim placem budowy. Realizujemy inwestycje zawarte w Krajowym Programie Kolejowym za prawie 67 mld zł. Do 2023 roku polskie koleje zostaną wzbogacone o inwestycje, zakupy i program utrzymaniowy za 100 mld zł. Naszym celem jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jednocześnie podziękował wszystkim, którzy przygotowali projekt Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Podpisanie umowy na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

24 lipca 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za 503 mln zł na budowę Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja obejmie większość linii kolejowych na terenie Szczecińskiego Okręgu Metropolitalnego. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351) oraz linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273),  Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) wraz z odcinkiem linii kolejowej do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów (nr 402 i 434) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406). Budowa sieci dla kolei metropolitalnej ułatwi mieszańcom regionu codzienny dojazd do szkół i pracy. Powstaną dogodne węzły przesiadkowe, łączące kolej z innymi środkami transportu. Pasażerowie szybko, wygodnie i bezpiecznie dojadą do celu.

Więcej pociągów na trasie

Na jednotorowym szlaku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor, co wpłynie na skrócenie czasu podróży oraz zapewni płynny przejazd większej liczby pociągów. Dotychczas składy kursują tylko po jednym torze, co ograniczało liczbę pociągów.

Pasażerowie wygodniej wsiądą do pociągu

Sprawny przejazd na terenie szczecińskiej metropolii oraz większy komfort pasażerów zapewni przebudowa stacji i przystanków kolejowych. Objęte projektem obiekty zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na linii Gryfino – Szczecin Główny zmienią się perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy i na przystanku Czepino. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne na stacji Gryfino oraz wybudowane nowe przejścia na linii Szczecin Główny – Police - na stacjach i przystankach: Szczecin Dąbie, Szczecin Dunikowo, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Podjuchy oraz kładki nad linią tramwajową przy  przystanku Szczecin Zdroje, które zapewnią wygodne dojście do peronów.

Lepszy dostęp do kolei

W projekcie uwzględniono budowę nowych przystanków: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska i Szczecin Nad Odrą. Poza Szczecinem będą to przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym.

Bezpieczne podróże do szkoły i pracy

Na liniach kolejowych objętych projektem zostaną zmodernizowane obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty, przepusty, co znacznie poprawi ich przepustowość. PLK zwiększą również poziom bezpieczeństwa. Powstanie nowoczesne lokalne centrum sterowania i wymienione zostaną urządzenia. Na przejazdach kolejowo-drogowych zamontowane będą dodatkowe zabezpieczenia i monitoring.

Wartość podpisanych umów:

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351:  
Zadanie A „Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police” o wartości 390 mln zł netto.
Zadanie B ”Modernizacja Wybranej Infrastruktury Pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401” o wartości 112 mln zł netto.
Inwestycje są finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane lata realizacji to 2018- 2022.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}