W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rusza przebudowa stacji w Maksymilianowie - kolejny krok ku modernizacji kolejowej trasy Bydgoszcz - Trójmiasto

11.09.2025

11 września 2025 r., w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisali umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo - kluczowej lokalizacji dla sprawnego przewozu ładunków z południa kraju do bałtyckich portów. Na zmianach zyskają także podróżni z województwa kujawsko-pomorskiego.

11 września 2025 r., w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisali umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo
- To kluczowa inwestycja w przewozie towarów. W Maksymilianowie krzyżują się dwie najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich w Gdyni i Gdańsku linie kolejowe: nr 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port) oraz nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Z efektów prac skorzystają także podróżni – zyskają większy komfort i lepszy dostęp do pociągów. Przebudowa stacji to kolejny etap miliardowej inwestycji – modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. To realny impuls dla rozwoju gospodarczego Polski. Dzięki sprawniejszemu przewozowi ładunków koleją wzmacniamy konkurencyjność naszych portów i całej gospodarki – podkreślił minister Dariusz Klimczak.


Z myślą o komforcie i dostępności dla wszystkich podróżnych na stacji przebudowane zostaną trzy perony. Powstanie nowe przejście pod torami z windami na perony, które zapewni lepszy dostęp do kolei w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Przebudowany będzie układ torowy stacji, w tym 46 km torów oraz 102 rozjazdy. Powstaną 3 wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, 1 most kolejowy oraz 1 most kolejowo-drogowy. Przebudowane zostaną 3 kolejne obiekty inżynieryjne: wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy i most kolejowy. Dzięki zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej, przejazd pociągów osobowych i towarowych będzie sprawny i bezpieczny. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 prędkości te wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.

Zakończenie robot planowane jest w I kwartale 2029 r.

Dzięki kolei dwa regiony bliżej siebie

Przebudowa stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Projekt trwa od 2021 r. Aktualnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy) i Somonino – Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 mld zł. Ich zakończenie zaplanowane jest w 2028 r. W lipcu br. spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin. Modernizacja odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) powinna zostać sfinalizowana w 2029 r., a odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w 2032 r.

Modernizacja linii nr 201 stworzy nowe możliwości dla połączeń pasażerskich między województwem kujawsko-pomorskim a Kaszubami i Trójmiastem. Przepustowość linii znacznie poprawi się dzięki dobudowie drugiego toru oraz elektryfikacji. Poprawią się warunki przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni, co ma istotne znaczenie dla gospodarki regionu i kraju.

Po zakończeniu wszystkich prac zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).

Wartość inwestycji to ponad 927 mln zł (w tym dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 - FEnIKS).

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}