Rusza przebudowa stacji w Maksymilianowie - kolejny krok ku modernizacji kolejowej trasy Bydgoszcz - Trójmiasto
11.09.2025
11 września 2025 r., w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA podpisali umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo - kluczowej lokalizacji dla sprawnego przewozu ładunków z południa kraju do bałtyckich portów. Na zmianach zyskają także podróżni z województwa kujawsko-pomorskiego.
Z myślą o komforcie i dostępności dla wszystkich podróżnych na stacji przebudowane zostaną trzy perony. Powstanie nowe przejście pod torami z windami na perony, które zapewni lepszy dostęp do kolei w kierunku Bydgoszczy i Trójmiasta. Przebudowany będzie układ torowy stacji, w tym 46 km torów oraz 102 rozjazdy. Powstaną 3 wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, 1 most kolejowy oraz 1 most kolejowo-drogowy. Przebudowane zostaną 3 kolejne obiekty inżynieryjne: wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy i most kolejowy. Dzięki zabudowie nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej, przejazd pociągów osobowych i towarowych będzie sprawny i bezpieczny. Linia nr 201 zostanie dostosowana do prędkości do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 prędkości te wyniosą odpowiednio 200 i 120 km/h.
Zakończenie robot planowane jest w I kwartale 2029 r.
Dzięki kolei dwa regiony bliżej siebie
Przebudowa stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni. Projekt trwa od 2021 r. Aktualnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna – Somonino (oraz na linii nr 214 Somonino – Kartuzy) i Somonino – Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 mld zł. Ich zakończenie zaplanowane jest w 2028 r. W lipcu br. spółka PKP PLK ogłosiła przetarg na prace na odcinku Maksymilianowo – Wierzchucin. Modernizacja odcinka Maksymilianowo – Kościerzyna (w podziale na 4 kontrakty) powinna zostać sfinalizowana w 2029 r., a odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna w 2032 r.
Modernizacja linii nr 201 stworzy nowe możliwości dla połączeń pasażerskich między województwem kujawsko-pomorskim a Kaszubami i Trójmiastem. Przepustowość linii znacznie poprawi się dzięki dobudowie drugiego toru oraz elektryfikacji. Poprawią się warunki przewozu towarów do portu morskiego w Gdyni, co ma istotne znaczenie dla gospodarki regionu i kraju.
Po zakończeniu wszystkich prac zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna, z kolei na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 100 km/h (obecnie prędkość pociągów pasażerskich w zależności od odcinka wynosi 30-120 km/h, a pociągów towarowych 30-90 km/h).
Wartość inwestycji to ponad 927 mln zł (w tym dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko na lata 2021-2027 - FEnIKS).