Rusza remont DK42 w Radomsku. GDDKiA poznała oferty na realizację obwodnicy tego miasta
28.03.2025
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowę na projekt i przebudowę ul. Brzeźnickiej w ciągu drogi krajowej nr 42 w Radomsku. Wykonawcą zadania jest firma Drog-Bud z Lubojenki, a wartość kontraktu to blisko 39,3 mln zł. Podczas konferencji prasowej minister infrastruktury Dariusz Klimczak poinformował ponadto, że w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Radomska w ciągu dróg krajowych nr 91 i 42 chęć budowy tej drogi zgłosiło dziesięć firm.
Planowane na tym odcinku prace mają na celu przede wszystkim podniesienie nośności drogi do 11,5 tony na oś. W ramach inwestycji po jednej stronie drogi powstanie chodnik, a po drugiej ciąg pieszo-rowerowy, zostanie zamontowane nowe oświetlenie uliczne, a także doświetlenia przejść dla pieszych. Konieczne będzie również wybudowanie krytej kanalizacji deszczowej w miejsce istniejących rowów odwadniających. Poprawi to zarówno bezpieczeństwo, jak i estetykę przestrzeni.
Zadanie będzie realizowane w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca przeprowadzi prace projektowe, pozyska decyzje środowiskowe i pozwolenia na budowę oraz wykona roboty budowlane.
Powstanie obwodnica Radomska
Obwodnica Radomska będzie miała jedną jezdnię o dwóch pasach ruchu po 3,5 m szerokości każdy i utwardzone pobocza szerokie na 0,75 m. Będą mogły poruszać się po niej wszystkie dopuszczone do ruchu pojazdy, jako że dopuszczalny nacisk na oś będzie wynosił 11,5 tony.
Długość nowej trasy to niemal 11,7 km, z czego blisko 6 km to odcinek DK42. Resztę stanowi fragment DK91, przy czym 2,5 km to część budowana poza miastem, a blisko 3,5 km to fragment miejski.
Dziewięć złożonych w postępowaniu ofert mieści się w przewidzianym przez GDDKiA budżecie. Drogowcy przystąpią do badania złożonych dokumentów, co pozwoli wyłonić najkorzystniejszą ofertę. Podpisanie umowy w systemie Projektuj i buduj zaplanowano na lipiec br.
Nowa trasa będzie obsługiwała ruch zarówno na kierunku północ-południe, jak wschód-zachód. Obecnie funkcjonuje już północno-zachodnia część obwodnicy miejskiej w ciągu DK91, która będzie stanowiła środkowy fragment przyszłej, pełnej obwodnicy. Uzupełniona zostanie o analogiczny fragment południowo-zachodni (również w ciągu DK91) oraz północny odcinek w ciągu DK42.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie 2,5-kilometrowy odcinek istniejącej DK91 na południe od miasta wraz z budową całkowicie nowego mostu na Warcie. Jest to podyktowane głównie wymogami ochrony środowiska. Nowy most ma być znacznie wyższy od istniejącego, aby swobodnie mogły przechodzić pod nim duże zwierzęta. Jego powstanie jest warunkiem bezwzględnym budowy kolejnych odcinków nowej obwodnicy. To rozwiązanie wpłynie także na poprawę bezpieczeństwa podróżnych, ograniczając ryzyko kolizji ze zwierzętami.