W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszają prace na linii kolejowej między Zgierzem a Łęczycą

24.08.2020

30 sierpnia 2020 r. rozpoczną się prace na odcinku Zgierz – Ozorków – Łęczyca na linii kolejowej z Łodzi do Kutna. Efektem prac PKP PLK będą wygodne perony na 3 stacjach i 2 przystankach oraz dogodne połączenia między aglomeracją łódzką i magistralą Warszawa – Poznań. Na jednotorowej trasie wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza. Inwestycja między Zgierzem a Ozorkowem jest dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, a modernizacja odcinka Ozorków – Łęczyca jest realizowana ze środków budżetowych. Łączna wartość prac to ok. 300 mln zł.

Prace na linii kolejowej między Zgierzem a Łęczycą

Mieszkańcy Zgierza, Ozorkowa, Łęczycy i Łodzi będą mogli szybciej i sprawniej dotrzeć do celu. Pociągi pasażerskie przyspieszą z obecnych 70-90 km/h do 120 km/h. Sprawniejszy będzie też przewóz towarów. W Zgierzu, Ozorkowie, Łęczycy i Sierpowie powstaną nowe funkcjonalne perony. Na przystanku Zgierz Północ powstanie drugi peron i tzw. mijanka (drugi tor).

 

Zgierz Północ – lepszy dostęp mieszkańców do kolei


W ramach projektu obejmującego odcinek Zgierz – Ozorków, na przystanku Zgierz Północ wybudowany zostanie nowy funkcjonalny peron. Obiekt będzie wyposażony w nową wiatę, ławki, oświetlenie oraz pochylnię, która zapewni dogodne dojście dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwieniem dla osób niewidzących i niedowidzących będzie system oznakowania dotykowego.  
Budowa drugiego toru przy nowym peronie spowoduje, że dotychczasowy przystanek Zgierz Północ stanie się stacją. Dzięki mijance możliwy będzie sprawny przejazd większej liczby pociągów aglomeracyjnych i regionalnych.
Między Zgierzem i Ozorkowem wymienionych zostanie 25 km torów i sieci trakcyjnej oraz 7 rozjazdów. Cztery nowe rozjazdy powstaną na przystanku Zgierz Północ. Wzmocniona zostanie konstrukcja obiektów inżynieryjnych, w tym 5 mostów i 4 wiaduktów, co zwiększy możliwości przewozu towarów. Na wzrost bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego wpłynie modernizacja 12 przejazdów kolejowo-drogowych.
Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 16 Łódź Widzew – Kutno na odcinku Zgierz – Ozorków” o wartości 172,8 mln jest dofinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.

 

Wygodniejsze stacje w Ozorkowie i Łęczycy


W ramach drugiego projektu, obejmującego odcinek Ozorków – Łęczyca, realizowane są już roboty ziemne i odwodnieniowe. W Łęczycy zdemontowano dwa tory po zachodniej stronie stacji. Rozpoczęła się przebudowa peronu nr 2. Zakończyły się prace przy wzmocnieniu mostu kolejowego nad rzeką Czartówką.
Dla podróżnych przewidziane są nowe, wyższe perony na stacjach Ozorków i Łęczyca oraz na przystanku Sierpów. Łącznie powstanie 5 peronów. Będą one wyposażone w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne, system oznakowania dotykowego oraz stojaki rowerowe. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dojścia dostosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Sprawniejszy przewóz towarów zapewni przebudowany układ torowy na stacjach Ozorków i Łęczyca. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna. Inwestycja między Ozorkowem a Łęczycą obejmuje ok. 17 km torów, 5 peronów, 2 mosty, 4 przepusty oraz 17 rozjazdów. Wzrost bezpieczeństwa przyniesie modernizacja 10 przejazdów kolejowo-drogowych.

Sprawne przejazdy między Zgierzem i Łęczycą zapewni Lokalne Centrum Sterowania w Zgierzu wyposażone w nowoczesną aparaturę zarządzania ruchem kolejowym. Zamontowane zostaną m.in. urządzenia zdalnej kontroli rozjazdów oraz urządzenia zdalnego sterowania na przejazdach kolejowo-drogowych.
Prace projektowe i roboty budowlane na linii kolejowej nr 16 na odcinku Ozorków – Łęczyca na linii kolejowej nr 16 realizowane są w ramach projektu  „Prace na liniach kolejowych nr 15, 16 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz – Kutno” o wartości 129,5 mln zł i finansowane ze środków budżetowych.

 

Dla lepszych podróży z Łodzi do Kutna
 

W ramach prac na linii Łódź – Kutno realizowane są również roboty na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Na stacji Łódź Żabieniec podróżni korzystają już z nowego, wyższego peronu nr 1. W przebudowie jest przejście podziemne, które będzie wyposażone w windy. Po modernizacji stacji będą dwa nowe, wyższe perony dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Na stacji Zgierz budowany jest dodatkowy peron nr 3. Powstaje nowe przejście podziemne z windami. W ramach zadania przebudowywane są wiadukty kolejowe w Zgierzu. Wyższe i szersze wiadukty zapewnią bezpieczne przejście pieszym i sprawny ruch drogowy. Powstaną ponadto nowe, szersze chodniki.

Trasa Łódź - Kutno na odcinku Łódź Kaliska – Łęczyca zostanie przebudowana do 2022 roku. PKP PLK planują również przebudowę odcinka Łęczyca – Kutno. Po zakończeniu wszystkich prac podróż z Łodzi do Kutna skróci się o ok. 15 minut.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}