W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszają ważne inwestycje dla Małopolski

24.02.2025

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna rozbudowę zakopianki w Libertowie. W ramach prac, które potrwają do połowy 2027 r., powstanie m.in. tunel pod drogą krajowa nr 7 umożliwiający bezpieczny przejazd między dwiema częściami miejscowości. Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec zatwierdził ponadto Program inwestycji dla budowy nowego mostu na DK28 w Mszanie Dolnej i rozbudowy pobliskiego skrzyżowania.

Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec w trakcie wypowiedzi

Modernizacja zakopianki

— Ta inwestycja poprawi płynność ruchu na DK nr 7, czyli popularnej Zakopiance, zmniejszy korki, zmieni także życie mieszkańców Libertowa – poprawi ich bezpieczeństwo, usprawni lokalną komunikację. To krok w stronę nowoczesnej i bezpiecznej drogi na południe Polski — podkreślił wiceminister Stanisław Bukowiec.


Rozbudowa zakopianki w Libertowie będzie prowadzona na odcinku DK7 o długości 1,1 km. W ramach inwestycji zamiast skrzyżowania z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Ponadto zmodernizowany zostanie układ dróg lokalnych wzdłuż trasy. Dotychczasowe przejścia dla pieszych zastąpią też trzy kładki – w okolicy likwidowanego skrzyżowania oraz na granicy Libertowa i Gaju. Zadanie obejmuje też budowę ekranów akustycznych, ciągu pieszo-rowerowego i przepustów.

Pierwsze prace będą związane z przygotowaniem terenu i wycinką zieleni. Następnie rozpocznie się przebudowa sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, elektrycznych, gazowych i teletechnicznych. Poszerzona zostanie wschodnia jezdnia zakopianki i przylegająca do niej droga lokalna. Te prace nie będą powodowały dużych zmian w organizacji ruchu. 

W połowie roku rozpocznie się budowa tunelu. Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden (lewy) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas (prawy w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie zakopianki. 

Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie. Ich koszt to prawie 150 mln zł. Przez cały okres prac GDDKiA chce utrzymać ruch dwoma pasami trasy w kierunku Krakowa i Myślenic. 

Rozbudowa układu drogowego w Libertowie to kolejny etap programu modernizacji zakopianki między Krakowem a Myślenicami. Jego celem jest zwiększenie przepustowości tej trasy i poprawa bezpieczeństwa kierowców i pieszych. 

Nowy most w Mszanie Dolnej

Droga krajowa nr 28 w Mszanie Dolnej biegnie obecnie mostem na Mszance zbudowanym w 1957 r. Obiekt ma 68 m długości i po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Ruch na tym odcinku jest znaczny – przez most przejeżdża codziennie ponad 8 tys. samochodów. 

Nie ma możliwości rozbudowy przeprawy, dlatego konieczna jest jej rozbiórka i budowa w jej miejsce nowego mostu, na którym będą trzy pasy ruchu. Dodatkowy, trzeci pas będzie lewoskrętem dla aut jadących z ul. Piłsudskiego na ul. Orkana. Po obu stronach mostu powstaną też chodniki.  

Na czas rozbiórki dotychczasowej przeprawy i budowy nowego obiektu GDDKiA przygotuje dla kierowców rozwiązania pozwalające na przejazd między obiema częściami Mszany Dolnej. Analizy określą, czy będzie to objazd, czy budowa mostu tymczasowego. 

Oprócz budowy mostu rozbudowane zostanie położone obok tego obiektu główne skrzyżowanie Mszany Dolnej,  gdzie spotykają się ulice Kolbego i Orkana oraz położona po drugiej stronie Mszanki ulica Piłsudskiego. Każdego dnia ulicą Kolbego przejeżdża prawie 18 tysięcy samochodów, a drogą wojewódzką nr 968 (ul. Orkana), prowadzącą do Szczawy, Kamienicy i Zabrzeża, niemal 15 tysięcy.

Decyzja MI zatwierdzająca Program inwestycji pozwala na ogłoszenie przetargu na przygotowanie dokumentacji dla rozbiórki starego mostu, budowy nowego i rozbudowy skrzyżowania. Prace budowlane zaplanowano na  lata 2027-2028. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}