W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyła budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

24.11.2022

24 listopada 2022 r. na Pomorzu rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S6 między Chwaszczynem a Żukowem, czyli fragmentu Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT). Nowa trasa, omijająca aglomerację trójmiejską od południa i zachodu, połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska, autostradę A1 i S6 Trasę Kaszubską. Inwestycja umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od A1 oraz S7 na zachód i północ województwa pomorskiego. OMT przywróci możliwość prowadzenia dalekobieżnego tranzytu trasą S6 wzdłuż wybrzeża Bałtyku, w kierunku Lęborka, Słupska, Koszalina i Szczecina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20. Odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz odciąży istniejącą obwodnicę Trójmiasta, na której natężenie ruchu już od dawna przekracza jej wydolność.

Ruszyła budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
– To historyczna chwila. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to niezwykle ważna inwestycja drogowa w województwie pomorskim. To trasa, która usprawni układ komunikacyjny całego Pomorza Gdańskiego. Umożliwi szybki, regionalny i międzyregionalny tranzyt z ominięciem Trójmiasta. Odciąży istniejący układ drogowy regionu, a tym samym poprawi jego dostępność transportową. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zurbanizowane zwiększy również bezpieczeństwo ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Szef resortu infrastruktury przypomniał, że realizacja tej trasy jest możliwa dzięki decyzji rządu o przeznaczeniu na ten cel dodatkowych środków w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Początkowo Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej miała powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jednak w czerwcu 2020 r. Rada Ministrów zadecydowała, że OMT powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Budowa nowej arterii komunikacyjnej została podzielona na dwa odcinki realizacyjne:

  • Chwaszczyno - Żukowo
  • oraz Żukowo - Gdańsk Południe.

S6 Chwaszczyno - Żukowo

Na 16-kilometrowym odcinku między Chwaszczynem a Żukowem zostanie wybudowany węzeł Miszewo oraz obwód utrzymania drogi. Na styku z budowaną obecnie Trasą Kaszubską zostanie dokończony węzeł Chwaszczyno. W ciągu dwujezdniowej, dwupasmowej (z rezerwą pod trzeci pas) drogi ekspresowej zostanie wybudowanych m.in. dwanaście wiaduktów, trzy mosty, cztery estakady, sześć przejść dla zwierząt i kładka dla pieszych.

Wykonawcą tego zadania jest firma Budimex.

S6 Żukowo - Gdańsk Południe

Dla odcinka między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe Wojewoda Pomorski prowadzi postępowanie w sprawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie tej decyzji umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych.

W ramach inwestycji powstanie 16 km odcinek drogi ekspresowej, a także obwodnica Żukowa w ciągu DK20 o długości ok. 7 km oraz węzły Żukowo i Lublewo.

Rozbudowany zostanie węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Przewidziano również budowę Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino.

Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia.

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową S6 Chwaszczyno - Gdańsk Południe, gdzie trasa połączy się z S7 prowadzącą w kierunku Warszawy, pojedziemy w 2025 r.

Wartość całej inwestycji to ponad 2 mld zł.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}