W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ruszyła przebudowa dworców w Dolinie Popradu

11.04.2022

Rozpoczyna się przebudowa pierwszych dworców w Dolinie Popradu. Zubrzyk, Rytro i Barcice to pierwsze trzy z dwunastu obiektów w tym rejonie, na których rozpoczynają się prace budowlane. Inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego. Wszystkie trzy to przebudowy dworców, które wpłyną pozytywnie na ich wygląd, funkcjonalność oraz ich bezpośrednie otoczenie.

Wizualizacja - dworzec w Rytrze

- Rozpoczęcie przebudowy dworców Zubrzyk, Rytro i Barcice to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy powiatu nowosądeckiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowane budynki wszystkich tych dworców staną się wizytówkami wspomnianych miejscowości, ważnymi centrami społeczności lokalnych i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją po Dolinie Popradu. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Dworzec w Zubrzyku

Metamorfozę przejdzie dworzec w Zubrzyku. Dzięki zrealizowanym pracom dworzec połączy w sobie styl nowoczesny w architekturze z elementami stylu górskiego oraz skandynawskiego. Elewacja zostanie pomalowana na biało, z dużymi powierzchniami przeszklonymi w obrębie poczekalni oraz detalem w postaci drewnopodobnej okładziny wykonanej z bazaltu. To właśnie na niej od strony peronów zostanie zamontowany zegar. Nowy wygląd dworca dopełni nowe poszycie dachowe wykonane z  blachy aluminiowo-cynkowej oraz iluminacja nocna w technologii LED, podkreślająca strefę wejścia do budynku i jego zarys. Prosta bryła dworca zostanie wzbogacona o zadaszenie tuż przy wejściu do budynku.

Równie interesująco będzie prezentować się wnętrze dworca. Do dyspozycji podróżnych zaprojektowano poczekalnię, w której część ścian została przeszklona, a pozostałe pomalowane na biało. Dopełnienie aranżacji wnętrza stanowi sufit, gdzie zdecydowano się na wyeksponowanie delikatnie zdobionych krokwi. W poczekalni podróżni znajdą ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano toalety.

Zmiany zajdą też w bezpośrednim otoczeniu dworca. Ułożone zostaną nowe chodniki, uporządkowana zieleń oraz zamontowane nowe elementy małej architektury. W pobliżu dworca powstanie również wiata rowerowa ze słupkiem naprawy rowerów oraz dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.  

Dworzec w Rytrze

Dworzec w Rytrze zachowa swoją historyczną bryłę, a także wygląd elewacji, która zostanie pomalowana na jasny kolor. W projekcie uwzględniono renowację cokołu z piaskowca oraz odtworzenie stolarki okiennej i drzwiowej na wzór historycznej. Ciekawostką będzie przywrócenie wiaty od strony peronów, która zostanie wsparta na drewnianych słupach i pokryta, jak całe zadaszenia, dachówką w kolorze naturalnej czerwieni. Całość w ten sposób uzyskanego efektu estetycznego podkreśli iluminacja zarysowująca kształt budynku. Nowymi elementami będą napisy przestrzenne z nazwą stacji, napisem dworzec kolejowy i logotypem PKP.

Sporo zmian czeka wnętrze budynku. Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano w centralnej części dworca. Będzie urządzona nowocześnie. Dominującym kolorem będą biele (sufit, ściany) i jasne szarości (posadzka gresowa, okładzina winylowa w dolnej części ścian). Całość aranżacji uzupełnią wykonane ze stali nierdzewnej ławki, a także gabloty, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowoczesny charakter wnętrza podkreślą, proste i geometryczne oprawy LED. Poczekalnia będzie centrum dworca, bezpośrednio z niej dostaniemy się do toalet. Natomiast w skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, zaprojektowano przestrzeń na potrzeby samorządu lokalnego, lokale na wynajem oraz przeznaczone na potrzeby spółek kolejowych. 

Zmieni się aranżacja przestrzeni wokół dworca. Po obydwóch stronach budynku powstaną parkingi rowerowe. Od strony południowej zostanie wybudowana wiata wraz z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Natomiast od strony północnej, bliżej ulicy - stojaki rowerowe, za którymi na trawniku znajdzie się rzeźba kwietna. Nowe będą nawierzchnie piesze wokół dworca oraz elementy małej architektury – ławki, kosze oraz gabloty. Na dotychczasowym parkingu przewidziano natomiast naprawę nawierzchni oraz wyznaczenie miejsc postojowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.

Dworzec w Barcicach

Ostatnim z trzech obiektów, na których właśnie rozpoczęto prace budowlane, jest dworzec w Barcicach. Renowację przejdzie elewacja budynku, która zyska nowy jasnobeżowy kolor, a w górnych partiach zostanie pokryta brązowym deskowaniem. Z  innych elementów, które nadadzą charakter dworcowi po przebudowie są: brązowa stolarka okienna i drzwiowa, odtworzona na wzór historycznej, wiata przylegająca do dworca oraz nowe poszycie dachowe, wykonane z dachówki w kolorze naturalnej cegły. Ciekawym elementem wyglądu dworca będą nowe podświetlane napisy oraz zegar semaforowy zamontowany na elewacji od strony peronu. Elewacja zyska również iluminację nocną podświetlająca zarys bryły budynku.

Wnętrze dworca to połączenie nowoczesności i historii. Jego centralnym punktem będzie poczekalnia utrzymana w odcieniach bieli i szarości. Białe będą prawie całe ściany i sufit, a jasnoszare - posadzka i okładziny w  dolnej części ścian. Architekci zdecydowali się również na wyeksponowanie drewnianych krokwi w suficie wyższej części poczekalni. W poczekalni podróżni znajdą ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano toalety. Pozostałe pomieszczenia na dworcu przeznaczono pod funkcje techniczne.

Podobnie jak w pozostałych dwóch projektach, w przypadku Barcic metamorfozę przejdzie najbliższe otoczenie dworca. Z krajobrazu zniknie znajdujący się tuż obok budynek gospodarczy, a jego miejsce zajmą tereny zielone, w których sąsiedztwie powstanie wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku oraz słupkiem naprawczym dla jednośladów. Tuż przy dworcu zaprojektowano również nowe chodniki oraz miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnościami, a także kilka miejsc postojowych. Całość aranżacji przestrzeni w najbliższej okolicy dworca zostanie uzupełniona o elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze, oświetlenie oraz rzeźbę kwietną.

Dworce przyjazne, ekologiczne i bezpieczne

Dworce w Zubrzyku, Rytrze i Barcicach dzięki przebudowom staną się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami oraz środowisku, a także bezpieczne. Zaprojektowano likwidację barier architektonicznych utrudniające poruszanie się w ich przestrzeni osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wprowadzono również szereg usprawnień, wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastową kolorystykę wnętrz oraz plany dotykowe dworców. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami będą dostosowane toalety, a przy każdym dworcu pojawią się miejsca parkingowe przeznaczone dla tych osób.

Dworce będą przyjazne również środowisku. Każdy z nich zostanie wyposażony w oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą, panele fotowoltaiczne do produkcji zielonej energii oraz systemy BMS (Building Management System) sterujące urządzeniami i instalacjami w budynku, zapewniające optymalizację zużycia wody, energii, elektrycznej i cieplnej. Wśród zaprojektowanych rozwiązań ekologicznych znalazły się pompy ciepła do ogrzewania budynków oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła.

Wszystkie dworce zostaną wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Planowany termin zakończenia przebudów dworców Zubrzyk, Rytro i Barcice to początek 2023 roku. Koszt inwestycji to odpowiednio 3,36 mln zł, 6,44 mln zł i 4,22 mln zł.. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe.

W Dolinie Popradu w ramach PID 2016-2023 zostanie przebudowanych jeszcze dziewięć dworców: Piwniczna, Piwniczna-Zdrój, Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój, Stary Sącz, Łomnica-Zdrój, Młodów oraz Miliku. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}