W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

S17 Warszawa – Lublin dłuższa o 13 km

19.06.2019

- Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z kolejnego odcinka drogi ekspresowej S17 na trasie pomiędzy Warszawą a Lublinem. To bardzo ważna inwestycja, dzięki której poprawią się warunki transportowe oraz zwiększy się bezpieczeństwo ruchu drogowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk z wykonawcami odcinka drogi S17

13 km odcinek pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód został udostępniony kierowcom 19 czerwca 2019 r. Jest to pierwszy fragment drogi ekspresowej S17 o nawierzchni betonowej. Powstał po zachodniej stronie wytyczonego blisko 200 lat temu traktu lubelskiego. Dotychczasowa droga krajowa biegnąca w śladzie traktu wytyczonego w czasach Franciszka Christianiego i kierowanej przez niego Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego, będzie służyła do obsługi ruchu lokalnego.

Wykonawca inwestycji, firma Mota-Engil Central Europe, zbudował trasę główną drogi ekspresowej z betonu cementowego. Na obiektach inżynierskich zastosowano mieszanki bitumiczne, podobnie jak na łącznicach węzła Żyrzyn oraz na drogach do obsługi ruchu lokalnego. W ramach inwestycji zbudowano 21 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty i dwa wiadukty w ciągu drogi ekspresowej, trzy wiadukty nad nią i trzy górne przejścia dla dużych zwierząt.

Nowy odcinek drogi ekspresowej łączy się z już funkcjonującą trasą Kurów Zachód - Lublin. Na węźle Żyrzyn kierowcy będą mogli zjechać na drogę wojewódzką nr 824 prowadzącą do Puław lub poprzez sieć dróg lokalnych dotrzeć do okolicznych miejscowości.

 

 

Koszt budowy odcinka S17 pomiędzy węzłami Skrudki i Kurów Zachód, wraz z wydatkami na odszkodowania za przejęte nieruchomości, prace archeologiczne i nadzór, wyniósł ok. 370 mln zł. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z pięciu kontraktów na realizację S17 pomiędzy Garwolinem i Kurowem.

W najbliższym czasie planowane jest udostępnienie do ruchu kolejnych odcinków S17 Garwolin – Gończyce i Gończyce – granica województw mazowieckiego i lubelskiego (łącznie ok. 25,2 km), wraz z fragmentem odcinka od granicy województw do węzła Ryki Północ (ok. 5 km). Pod koniec wakacji kierowcy skorzystają z pozostałej części S17 omijającej Ryki i będą mieli do dyspozycji ok. 140 km odcinek S17 od początku obwodnicy Garwolina aż do końca obwodnicy Piask.

W związku z budową drogi ekspresowej S17 Skrudki - Kurów Zachód archeolodzy przebadali pole bitwy pod Żyrzynem, która została stoczona w sierpniu 1863 roku. Odkryto grób ze szczątkami ok. 80 żołnierzy armii carskiej pokonanej przez powstańcze oddziały dowodzone przez pułkownika Michała „Kruka” Heydenreich’a. Natrafiono na kilka szkieletów koni, elementy uzbrojenia żołnierzy, armatkę hukową oraz rzeczy osobiste, w tym m.in. charakterystyczny medalik Matki Boskiej Częstochowskiej. Szczątki pokonanych spoczęły na cmentarzu w Baranowie, gdzie tuż po bitwie pochowano 14 powstańców styczniowych, którzy zginęli w trakcie walk lub na skutek odniesionych w nich ran.

{"register":{"columns":[]}}