W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

S6 z rządowym finansowaniem

23.07.2020

Rząd premiera Mateusza Morawieckiego zapewnił w czerwcu 2020 r. dodatkowe 21,8 mld zł na budowę dróg krajowych, w tym m.in. na trasę S6 od Bożegopola do Koszalina oraz na obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. Dzięki temu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na realizację tych inwestycji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dzięki uchwale Rady Ministrów na realizację zadań w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych przeznaczymy w sumie 164 mld zł.

Droga ekspresowa S6 - mapa

Więcej na ten temat na stronie MI.

Pierwotny przetarg na budowę S6 został ogłoszony w 2015 r. jako postępowanie dwuetapowe. Jednakże z uwagi na brak zakończonego procesu przygotowawczego dla części odcinków tej trasy (brak wiążących decyzji środowiskowych dla obwodnicy Słupska oraz obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej) oraz niewystarczające środki do zrealizowania wszystkich zadań ujętych w PBDK, w 2017 r. zdecydowano o realizacji tych zadań w formule partnerstwa publiczno–prywatnego. Realizacja inwestycji w tej formule wymagała wyjaśnienia kwestii technicznych związanych z zakończeniem uzyskiwania wiążących decyzji administracyjnych. Oznaczało to techniczną konieczność unieważnienia postępowań przetargowych z uwagi na niemożność ich rozstrzygnięcia w przewidywanych ramach czasowych.

W czerwcu 2020 r. obecny rząd, realizując obietnicę intensyfikacji inwestycji publicznych, a także dzięki zakończeniu prac przygotowawczych dla wszystkich odcinków drogi ekspresowej S6, zdecydował o powrocie do tradycyjnej ścieżki realizacji tej trasy. Pozwoli to prowadzenie przetargu w czasie krótszym niż w formule ppp, przyspieszenie realizacji drogi oraz na pobudzenie gospodarki i zwiększenie zatrudnienia poprzez stworzenie nowych miejsc pracy.

Na budowę S6 przeznaczono dodatkowo 9,1 mld zł. Dzięki temu powstaną kolejne odcinki tej trasy:

  • obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, 31,7 km, ok. 2,2 mld zł,
  • odc. Lębork – DK 6, 22 km, ok. 1,4 mld zł,
  • Koszalin – Słupsk, 46,2 km, ok. 2,6 mld zł,
  • Słupsk – Lębork,  49,6 km, ok. 2,9 mld zł.

 

Środki na budowę S6 będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego. Planowane jest wystąpienie o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej. 

Przetargi na większość ww. odcinków zostaną uruchomione jeszcze w tym roku, co pozwoli na udostępnienie trasy kierowcom w 2025 roku.

Więcej informacji o realizacji drogi ekspresowej S6 na stronie GDDKiA.

{"register":{"columns":[]}}