W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Więcej zmodernizowanych wagonów w polskich pociągach

22.12.2020

22 grudnia 2020 r. spółka PKP Intercity podpisała umowę z firmą PESA Bydgoszcz na modernizację 125 wagonów. Wartość kontraktu wynosi ponad pół miliarda złotych. Zmodernizowane wagony mają trafić do przewoźnika w ciągu 30 miesięcy od podpisania umowy, a pierwszy pojazd już po 250 dniach.

Spółka PKP Intercity podpisała umowę na modernizację 125 wagonów

Po modernizacji wagony staną się pojazdami bezprzedziałowymi drugiej klasy. Będą wyposażone m.in. w klimatyzację, wygodne fotele z indywidualnymi gniazdami elektrycznymi oraz gniazdkami USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy internet. Pojawi się w nich miejsce na duży bagaż. Wagony będą posiadały zgodne z przepisami Rozporządzenia  Komisji UE (TSI) w zakresie kryteriów prośrodowiskowych toalety z zamkniętym układem. Modernizacja obejmie również instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz oznaczenia zewnętrzne i wewnętrzne w alfabecie Braille’a.
 

- Szczególnie w tym trudnym dla całego rynku roku szczególnie mocno wierzymy w napędową moc dużych inwestycji realizowanych z krajowymi partnerami. Tak właśnie dzieje się w przypadku kolejnej współpracy naszego narodowego przewoźnika kolejowego i bydgoskiego producenta taboru. Ten kontrakt przybliży nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Harmonijna współpraca

W ostatnim czasie Konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki unowocześniło wagony dla PKP Intercity w ramach dwóch kontraktów. Z końcem listopada br. przewoźnik odebrał ostatnie ze zmodernizowanych 125 pojazdów z umowy wartej blisko 470 mln zł. Korzystają z nich już pasażerowie w całej Polsce, co przyczynia się do podwyższenia standardu podróżowania pociągami PKP Intercity w nowym sezonie. Przewoźnik ma do dyspozycji także 10 wagonów, których modernizację bydgoska firma zakończyła w 2019 r. Wartość tego projektu wyniosła 41 mln zł.
 

- Polska kolej zmienia się na naszych oczach. Już teraz w całej Polsce podróżni korzystają z przebudowanych dworców i nowoczesnych pociągów jeżdżących po zmodernizowanych liniach kolejowych. A warto podkreślić, jeszcze wiele inwestycji przed nami – przypomniał  Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP SA.


Bydgoska PESA modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch umów, wartych łącznie blisko 560 mln zł. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. Modernizacje w sumie 225 wagonów są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”.
 

- Pomimo pandemii kontynuujemy największy program inwestycyjny w historii PKP Intercity. Realizowane umowy przekładają się bezpośrednio na komfort podróżowania. Sama współpraca z PESA Bydgoszcz to już blisko 200 nowoczesnych wagonów, kursujących po całej Polsce. A będzie ich jeszcze więcej - wyjaśnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.


Poza wagonami PESA realizuje obecnie również wartą 275 mln zł umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a bydgoskim producentem taboru w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi ponad 2 mld zł.

Największe inwestycje w historii PKP Intercity

Modernizacja 125 wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie zrealizowany do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet. Spółka zakontraktowała istotną część tego programu. Wartość dotychczas realizowanych inwestycji w ramach największej w historii PKP Intercity strategii taborowej wzrosła do ponad 5 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}