Stacja kolejowa Warszawa Wschodnia zostanie przebudowana
27.08.2025
27 sierpnia 2025 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg o wartości ok. 4 mld zł na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia. Do udziału w przetargu nie są dopuszczone firmy z państw spoza Unii Europejskiej - ich oferty nie będą rozpatrywane. Prace mają rozpocząć się w przyszłym roku.
Warszawa Wschodnia to druga pod względem liczby obsługiwanych pociągów stacja kolejowa w stolicy. W ciągu doby przejeżdża przez nią prawie 1000 pociągów, w tym około 280 dalekobieżnych i 670 aglomeracyjnych.
Inwestycja obejmie przede wszystkim przebudowę siedmiu peronów, które zostaną zadaszone, podobnie jak na stacji Warszawa Zachodnia. Perony będą miały ujednoliconą wysokość, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Informacje o rozkładzie jazdy będą dostępne dzięki wyświetlaczom i systemowi nagłośnieniowemu.
Przebudowane zostaną wszystkie trzy przejścia podziemne. W zachodnim tunelu (tym bliżej Wisły) pojawi się ścieżka rowerowa oraz schody prowadzące na perony 1, 2, 3 i 4. W środkowym przejściu zamontowane zostaną schody ruchome na perony 1, 2, 3 i 4), natomiast na perony podmiejskie prowadzić będą schody tradycyjne. Z kolei w przejściu wschodnim będzie odwrotnie – schody ruchome zapewnią dojście na perony 5, 6 i 7, a tradycyjne na perony 1, 2, 3 i 4. Istniejące przejścia podziemne zostaną połączone nowym tunelem dla pieszych pod peronem 6, co umożliwi wygodniejsze poruszanie się po stacji oraz umożliwi dojście do ul. Tysiąclecia. Dotarcie na perony ułatwią także windy: 4 będą zamontowane w przejściu środkowym, 7 we wschodnim i 3 na perony 5, 6 i 7 przy nowym łączniku.
W ramach zadania przebudowany zostanie także przystanek Warszawa Stadion. Dobudowany zostanie nowy peron, który będzie służył podróżnym do czasu zakończenia wszystkich prac na linii średnicowej. Powstanie również długo wyczekiwany przez pasażerów łącznik przystanku kolejowego z metrem. Dzięki temu możliwe będą bezpośrednie przesiadki z pociągów do metra, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz obiektu.
Na wysokości ul. Chodakowskiej wybudowane zostanie nowe przejście podziemne, które zapewni mieszkańcom ciąg komunikacyjny między Pragą Południe a Pragą Północ. W ramach zadania pod stacją wybudowana zostanie konstrukcja pod przyszły tunel Tysiąclecia, który będzie realizowany przez miasto.
Przebudowa Warszawy Wschodniej to także duże zmiany w systemie zarządzania ruchem kolejowym. Wybudowana zostanie estakada łącząca stację z linią nr 9. 29-przęsłowy obiekt (cała estakada ma mieć ponad 1600 m) będzie dźwigał na sobie dwa tory i umożliwi lepsze połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Powstanie również nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy sterowania ruchem. Prace modernizacyjne obejmą także wiadukty kolejowe nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.
Inwestycja będzie finansowana z programu unijnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę Klimat i Środowisko (FEnIKS), a prace potrwają do 2029 roku. Po ich zakończeniu PKP PLK przystąpi do realizacji ostatniego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej – modernizacji odcinka od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.
Liczby inwestycji:
- 7 zmodernizowanych peronów na stacji Warszawa Wschodnia;
- 2 zmodernizowane perony na przystanku Warszawa Stadion oraz budowa peronu tymczasowego;
- 7 przebudowanych wiaduktów kolejowych;
- 1 nowa estakada o długości 1600 metrów;
- 14 wind na perony na stacji Warszawa Wschodnia;
- 2 windy do łącznika metro-Warszawa Stadion i 1 winda na peron tymczasowy;
- 7 par (góra i dół) schodów ruchomych na stacji Warszawa Wschodnia;
- 1 para schodów do łącznika metro-Warszawa Stadion oraz 1 para schodów na peron tymczasowy;
- ponad 46 km przebudowanych torów i 57 km nowej sieci trakcyjnej;
- 170 zamontowanych nowych rozjazdów.