W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szybkimi i elektrycznymi pociągami w województwie warmińsko-mazurskim

07.12.2021

PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały umowę za ok. 650 ml zł na przebudowę i elektryfikację odcinka linii kolejowej Ełk – Giżycko. Modernizacja mazurskiej trasy usprawni podróże w województwie warmińsko-mazurskim oraz na sieci kolejowej.

Modernizacja i elektryfikacja na odcinku Ełk – Giżycko (LK38)
– Realizowane przez rząd inwestycje kolejowe są długo oczekiwane przez mieszkańców. Przyczyniają się również do usprawnienia przewozów aglomeracyjnych i międzywojewódzkich. Dzięki modernizacji linii kolejowych, stacji, dworców i przystanków dążymy do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Kolejna inwestycja w województwie warmińsko-mazurskim poprawi mieszkańcom regionu dostępność do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotowują modernizację trasy Ełk – Korsze.

– Konsekwentnie przywracamy na Warmię i Mazury szybką i nowoczesną kolej. Elektryfikacja linii na całej długości Ełk – Korsze pozwoli na atrakcyjne i szybkie przejazdy pociągami między Olsztynem a Ełkiem w czasie ok. 2 godzin. To także przykład licznych ekologicznych działań PKP Polskich Linii Kolejowych SA w ochronę środowiska. Po realizacji całego projektu będziemy mogli jechać pociągiem elektrycznym od samego Olsztyna przez Korsze do Ełku i Białegostoku – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

 

Realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” będzie się odbywała etapami. Pierwszy rozpocznie się od robót na odcinku od Ełku do Giżycka. Prace zostały zaplanowane na lata 2021-24. Kolejne etapy projektu będą realizowane w ramach przyszłej perspektywy finansowej w latach 2021-2027. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to 499 mln zł.

Podróżni zyskają zmodernizowane perony wyposażone w ławki, wiaty, informację pasażerską oraz w energooszczędne oświetlenie. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony będą wyższe, dzięki czemu wsiadanie i wysiadanie z pociągów będzie wygodniejsze. Oczekiwany poziom obsługi podróżnych zostanie osiągnięty po przebudowie 3 stacji (Stare Juchy, Wydminy, Giżycko) i 2 przystanków (Woszczele, Siedliska).

Pierwszy etap zakłada modernizację 49 kilometrów torów z liczącej ok. 100 kilometrów trasy Ełk – Korsze, która zostanie przystosowana do jazdy pociągów z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością – z 80 km/h do 160 km/h. Pozwoli to skrócić podróż z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko o ok. 50 minut. Czas przejazdu po pracach wyniesie poniżej 2 godz.

Szybszą i sprawniejszą podróż zapewni elektryfikacja całej trasy. Nie będzie konieczności zmiany lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co również przełoży się na szybszy czas przejazdu koleją. Wzrośnie przepustowość trasy, co oznacza, że po torze będzie mogło jeździć więcej pociągów w tym samym czasie. W efekcie Mazury zyskają dostęp do lepszej oferty kolejowej.

W ramach inwestycji wymienione będą również tory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie dzięki budowie dwóch skrzyżowań bezkolizyjnych w Giżycku i Wydminach oraz przebudowie przejazdów kolejowo-drogowych i 59 obiektów inżynieryjnych takich jak mosty, wiadukty i przepusty.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}