Szybsze i sprawniejsze przejazdy pociągami w województwie kujawsko-pomorskim dzięki środkom z funduszy europejskich
22.08.2025
Mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego zyskają lepszy dostęp do kolei i sprawniejsze podróże pociągiem w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. Skróci się czas przejazdu na ważnym odcinku trasy z Bydgoszczy do Trójmiasta - pomiędzy Maksymilianowem a Kościerzyną. Również pociągi towarowe sprawniej pojadą do portu w Gdyni. 22 sierpnia 2025 r., w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, spółka PKP PLK SA podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowy na dofinansowanie dwóch inwestycji o łącznej wartości blisko 5 mld zł ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko to popularny FENIKS – mechanizm unijny, z którego finansowane są wielkie polskie inwestycje. Budżet programu to ponad 29 mld euro, z czego na inwestycje stricte w infrastrukturę przeznaczonych jest blisko 13 mld euro.
Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna
Na ponad 100 km linii kolejowej nr 201 między Maksymilianowem a Kościerzyną dobudowany zostanie drugi tor, a linia zostanie zelektryfikowana. Najszybsze pociągi pojadą nią z prędkością do 160 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o 20 minut. Zwiększy się przepustowość trasy, dzięki czemu pojedzie nią więcej pociągów, również towarowych, wiozących towary do i z portu morskiego w Gdyni.
W ramach inwestycji powstaną nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozbudowane zostaną układy stacyjne, w tym 175 rozjazdów.
Pasażerowie zyskają lepszy dostęp do kolei i wygodniej wsiądą do pociągów z nowych peronów. Przewidziano modernizację peronów na ośmiu stacjach: Maksymilianowo, Stronno, Serock, Błądzim, Wierzchucin, Zarośle, Lipowa Tucholska, Szałamaje, a także na 10 przystankach osobowych: Wudzyn, Lubania-Lipiny, Świekatowo, Lipienica, Zielonka Pomorska, Małe Gacno, Rosochatka, Wojtal, Olpuch, Podleś, oraz budowę nowego przystanku Szenajda.
Dzięki modernizacji i budowie blisko 100 obiektów inżynieryjnych (wiaduktów, mostów, przepustów) i modernizacji nawierzchni 31 oraz budowie 3 nowych przejazdów kolejowo-drogowych wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego oraz drogowego.
Inwestycja „Prace na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna” otrzyma dofinansowanie ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.
Inwestycja, która jest warta 6,65 mld zł (brutto), otrzyma dofinansowanie w wysokości 4,6 mld zł. Jest to pierwszy w historii CUPT projekt kolejowy, dla którego została podpisana umowa o dofinansowanie na tak wysoką kwotę.
Modernizacji linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni
PKP PLK wspólnie z Miastem Toruń zadba o lepszy dostęp do kolei oraz sprawniejsze podróże w obrębie toruńskiego węzła kolejowego. PKP PLK zmodernizują stację Toruń Wschodni i Toruń Miasto na linii kolejowej nr 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Perony zostaną przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się: powstaną windy prowadzące na perony z przejść podziemnych. Na stacjach pojawi się system dynamicznej informacji pasażerskiej, informujący o odjazdach pociągów. Między stacjami wymienione zostaną tory oraz sieć trakcyjna na trasie o łącznej długości 8,5 km. Drugi tor pod Placem Pokoju Toruńskiego zlikwiduje wąskie gardło i poprawi przepustowość linii. Wyremontowany zostanie zabytkowy most kolejowy nad Wisłą im. Ernesta Malinowskiego z 1873 r.
Miasto Toruń natomiast przebuduje kładkę nad torami (tak zwany Garbaty Mostek), łączącą ulice Chrobrego i Sobieskiego oraz przebuduje ul. Sowińskiego przy stacji Toruń Miasto wraz z budową miejsc parkingowych.
Szacowana wartość inwestycji „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” to 685 mln zł (brutto), a jej dofinansowania ze środków FEnIKS wyniesie 390 mln zł.